در تأسیسات به محفظه ای که مایعات به هر شکل و عنوان در آن وارد، نگهداری و سپس خارج می شود “منبع” اطلاق می گردد. منبع در اشکال، ظرفیت، کارایی و متریال گوناگونی ساخته می شود که در این مقاله با منابع آبگرم تاسیساتی و  انواع آن اشنا میشویم

انواع منابع تاسیساتی  عبارتند از:

  • منبع ذخیره
  • منبع انبساط
  • منبع کوئل دار
  • منبع دوجداره

منبع ذخیره چیست؟

یکی از منابع آبگرم تاسیساتی منبع ذخیره است “منبع ذخیره” در تأسیسات عموما به عنوان نگهداری آب، ذخیره آب استخر و جکوزی و نگهداری سوخت (قالبا گازوئیل) استفاده می شود.

استفاده از ورق های سیاه و گالوانیزه از گذشته تا کنون متداول بوده اما امروزه منابع ساخته شده از پلیمر و پلی اتیلن به صورت چند لایه، به دلیل وزن سبک، طول عمر بسیار بالا، قیمت مناسب، عدم تغیر ماهیت آب (بو و مزه) وعدم یخ زدگی مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.

منبع انبساط و انواع آن 

وظیفه “منبع انبساط” تأمین آب مورد نیاز و ایجاد ستون آب در سیستم موتورخانه و شوفاژ می باشد. منبع انبساط باید در بالاترین بخش رادیاتور یا فن کوئل منصوب در ساختمان نصب گردد. این منبع با دو لوله رفت و برگشت، مستقیما از موتورخانه و کلکتور به منبع وصل می شود. همچنین یک لوله تأمین آب به فلوتر یا شناور که وظیفه تأمین و تنظیم میزان آب موجود در منبع را بر عهده دارد وصل می گردد.

منبع انبساط باید عایقکاری شود تا از اتلاف انرژی جلوگیری به عمل آید. منبع انبسط به لحاظ ظاهر و متریال متغیر بوده و به شکل های دوجداره، پلیمری، آلومینیوم و گالوانیزه در دسترس خواهد بود.

منبع کوئل دار چیست؟

یکی دیگر از منابع آبگرم مهم تاسیساتی منبع کویل دار است

کویل چیست ؟

“کوئل” به تعدادی لوله مسی محاسبه شده گفته می شود که به شکل یو(U) در آمده و توسط یک فلنج بزرگ به جداره منبع متصل شده است.

وظیفه منبع کوئل دار چیست ؟

تولید و نگهداری آب گرم مصرفی بهداشتی می باشد. منبع کوئل دار از یک جداره ورق گالوانیزه گرم ساخته شده است. فرآیند تبادل حرارت در منبع کوئل دار توسط کوئل امکان پذیر است.

کوئل اصلی ترین قطعه در منبع کوئل دار بوده و در رابطه با آن باید به نکات مهمی از جمله ضخامت، قطر لوله های مسی، کیفیت لوله مسی و اسیدشویی منظم و به موقع توجه نمود.

انواع منابع کویل دار 

منابع کوئل دار به دو صورت ایستاده و خوابیده (براساس فضای موتورخانه) تولید و طراحی می شود. مهمترین مزیت منابع کوئل دار سرعت و ظرفیت تولید آب گرم بوده و نیاز به اسیدشویی منظم و استفاده دائم پمپ سیرکولاسیون از معایب آن به حساب می آید.

منبع دوجداره چیست؟

“منبع دوجداره” وظیفه تولید و نگهداری آب گرم بهداشتی را برعهده دارد. منبع دوجداره منبعی استوانه ای شکل است که جداره دوم، جداره اول را پوشش می دهد.

منبع اصلی مجهز به ورودی آب سرد از پایین و خروجی آب گرم از بالا سمت مخالف می باشد و جداره دوم یک ورودی آب داغِ (لوله رفت) حاصل از دیگ شوفاژ از پایین و همچنین خروجی از بالا سمت مخالف (لوله برگشت) می باشد.

مکانیزم تولید آب گرم به شیوه غیرمستقیم به صورت انتقال حرارت از جداره دوم به جداره اول می باشد. جنس ورق در منبع دوجداره باید از گالوانیزه گرم باشد تا بتواند آب شرب و بهداشتی تولید کند و الزاما نیازمند عایقکاری است. لیتراژ منبع بسته به نوع مصرف متغیر می باشد. محل نصب آن نیز غالبا در موتورخانه و بالاتر از دیگ شوفاژ تعبیه می شود.

سخن پایانی :

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدماتی همچون عایق کاری موتورخانه شوفاژ و عایق کاری منبع آبگرم موتورخانه با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

اول سرویس با توجه به حوزه تخصصی خود در زمینه منبع دوجداره ، کویل دار ، ذخیره و انبساط و خدمات دیگر مانند اسید شویی منبع کوئل دار و سرویس و نگهداری استخر ارائه خدمات میکند.

5/5 - (1 امتیاز)