آب بندی استخر یکی از مهم ترین مسائل در نگهداری آن به شمار می رود. نشت پیدا کردن آب یا ترک خوردگی در کف و دیواره ها پیامدهایی است که عدم آب بندی درست و اصولی به همراه خواهد داشت. بنابراین مواد به کار رفته در عایق کاری و نحوه پیاده سازی آن در کنار طرز استفاده و نگهداری از استخر اهمیت بسزایی دارد.

در عایق کاری استخر برای محاسبه قدرت نفوذ و فشار آب در عمق باید دانش چگونگی توزیع فشار آب در عمق را داشته باشید. به علاوه استفاده از افزودنی های بتن در تراکم و کاهش نفوذپذیری بسیار موثر است. از آنجا که سازه استخر به صورت خاکی و بتنی است استفاده از یک طرح اختلاط کارآمد، امری ضروری خواهد بود؛ زیرا در صورتی که سازه استخر از استحکام کافی برخوردار نباشد حتی اگر تمام مواد اولیه با روش اصولی آب بندی در استخر به کار گرفته شود بی فایده خواهد بود.

نشت پیداکردن آب استخر از ترک های بسیار کوچک شروع می شود و در صورت عدم رسیدگی به درزهای بزرگتر و مشکلات جدی تری تبدیل می گردد. سپردن این مسئله به افرادی غیرمتخصص می تواند باعث خسارت و ضرر دوباره شود. بنابراین می توانید برای مشاوره تخصصی در این زمینه با کارشناسان اول سرویس تماس بگیرید.

تاثیر فشار مثبت و فشار منفی در عایق بندی استخر

فشاری که آب یا به طور کلی سیالات برای نفوذ به دیواره وارد می کنند فشار مثبت نام دارد. در عایق بندی فشار مثبت سازه بتنی از داخل آب بندی می شود. برعکس، زمانی که سیالات خارج از مخزن فشاری بر دیواره ها وارد می کنند تا به آن نفوذ کنند فشار منفی است.

آب بندی استخر با فشار منفی برای مناطقی که سطح آب زیرزمینی نزدیک زمین قرار دارد بسیار کاربردی است. مواد کریستال شونده و نفوذگر نمونه هایی از آب بند کننده های فشار منفی به شمار می روند.

انواع عایق بندی استخر

روش های مختلفی بسته به نوع ساختار و کاربرد استخر برای عایق بندی آن وجود دارد که در ادامه به چندین مورد از رایج ترین روش ها می پردازیم. انتخاب نوع متریال و روش آب بندی استخر بستگی به سازه استخر دارد و بهتر است بدون مشورت با متخصص این کار انجام نشود.

آب بندی توسط پودر کریستال شونده و نفوذگر

این روش بر پایه نفوذ کریستال ها به درون بافت بتن استوار است و بتن را در برابر آب و مواد شیمیایی مقاوم می کند. این محصول ترکیبی از سیمان، سیلیس و مواد شیمیایی دیگری است که با آب مخلوط شده و دوغاب پلیمری قوی و چسبنده ای را به وجود می آورد.

این پودر در مقابل آب، اکسیدهای فلزی و اکسیدهای کلسیمی موجود در بافت بتن کریستال های سفید سوزنی شکلی تولید می کند. این کریستال ها در زمان معینی با رشد خود باعث پر شدن درزها و روزنه های بتن و در نتیجه آب بندی استخر می شوند. این روش بسیار به صرفه است و در صورتی که قسمتی از این عایق بندی آسیب ببیند و جدا گردد به دلیل نفوذ به عمق بتن اختلالی در سیستم آب بندی به وجود نمی آید.

آب بندی استخر با کاشی کاری

یکی از روش هایی که به دلیل داشتن هزینه بالا معمولا تنها در استخرهای شخصی مورد استفاده قرار می گیرد آب بندی استخر با کاشی کاری است. در این شیوه از عایق کاری پس از شیب‌ بندی کف و ایزوگام نمودن کف و دیوارها، لایه ای از کاشی سطح کار را پوشش می دهد. استفاده از سیمان و کاشی بدون عایق کاری با ایزوگام سبب نشت آب به لایه های زیرین می شود و هزینه های سرسام آوری را به دنبال خواهد داشت.

برای جلوگیری از هزینه‌ مجدد و بالا بردن کیفیت کار می توان از آب بند دوجزئی استفاده کرد. در ترکیبات این ماده یک جزء پودری سیمانی وجود دارد که با ترکیب پودرهای پلیمری و معدنی اصلاح شده است و جزء دیگر آن رزین امولسیونی آکریلیک می باشد. به کار بردن این مواد در آب بندی استخر فشار مثبت باعث مقاومت بتن در برابر نفوذ آب و افزایش چسبندگی سطح استخر می شود.

در مرحله بعد با استفاده از چسب کاشی برای نصب کاشی و پودر بندکشی برای آب بندی درزهای کاشی کار به اتمام می رسد. انتخاب نوع چسب باید با توجه به نوع کاشی و محل استخر باشد. برای استخرهایی که در مناطق گرم و خشک قرار دارند و دامنه دمایی بالایی را تجربه می کنند بهتر است از چسب سرامیک دو جزئی استفاده شود.

آب بندی با ژل میکروسیلیس

ژل میکروسیلیس ماده ای بر پایه پلی کربوکسیلات است که از مواد پوزولانی و میکروسیلیس در ترکیبات خود استفاده کرده است. این ماده علاوه نفوذ ناپذیری استخر در برابر آب، در جبران کمبود مواد پر کننده بتن نیز نقش مهمی ایفا می کند. همچنین به کار بردن این ژل در آب بندی استخر باعث جلوگیری از انقباض بتن و در نتیجه پیشگیری از ترک خوردگی می شود.

اندود کاری استخر

این شیوه سنتی از عایق کاری با ملات آهک که خاصیت چسبندگی فوق العاده ای دارد انجام می شود. پس از صاف کردن سطح استخر آهک، آب و ماسه را مخلوط کرده و کف و دیوارها را با آن می پوشانند. این ملات از مقاومت خوبی در برابر نفوذ آب برخوردار است؛ اما رنگ آن به مرور کدر شده و تمیز کردن آن تنها با اسید امکان پذیر می باشد. استفاده از تصفیه خانه استخر می تواند با تمیز نگهداشتن آب در عقب افتادن این امر موثر باشد.

در این مورد می توان از پلاستر سیمانی که با مواد پلیمری ترکیب شده است نیز برای آب بندی استخر استفاده کرد. اجرای این پلاسترها در ضخامت 5 تا 10 میلی متر است و علاوه بر خاصیت چسبندگی و ضد آب بودن، قابلیت رنگ پذیری نیز دارند.

عایق بندی به روش بلوک سیمان

این نوع عایق بندی با استفاده از 10 تا 20 سانتی‌متر بتن ریزی و چیدن بلوک انجام می شود. بلوک ها با سیمان روان‌شده به صورت کامل پر می شوند و در نهایت تمام استخر با یک لایه رابیتس پوشانده شده و به سیمان آغشته می گردد. این روش علاوه بر اینکه نمای زیبایی ندارد زمان بر و هزینه بر است و احتمال نشتی در آن وجود دارد.

استفاده از چسب بتن پلیمری در این روش آب بندی استخر را تکمیل می کند. این نوع چسب ها بر پایه رزین های امولسیونی تولید می شوند. هدف از تولید چسب پلیمری افزایش چسبندگی بتن و کاهش نفوذپذیری آن، افزایش مقاومت فشاری؛ کششی بتن و مقاومت آن در برابر یخ زدگی است.

آب بندی به روش نانو

استفاده از عایق رطوبتی نانو برای واترپروف کردن سطح استخرهای بتنی و کاشی کاری شده نسبت به بسیاری از روش ها موثرتر است. مواد نانو ماندگاری و طول عمر بالاتری دارند و سطح را در برابر خوردگی مقاوم می کنند. استفاده از روش نانو برای آب بندی استخر علاوه بر پرکردن شکاف های به وجود آمده از آسیب آن در برابر نوسانات شدید دما و فشار آب جلوگیری می کند.

برای انجام این روش پس از تمیز کردن سطح استخر شکاف های عمیق با مواد مخصوص پر شده و در آخر از عایق رطوبتی نانو استفاده می شود. پس از 12 الی 24 ساعت می توان استخر را آب گیری کرد.

سخن پایانی

عایق کاری یکی از مهم ترین اقدامات در نگهداری استخر به شمار می رود. اجرای آب بندی چه در حین ساخت استخر و چه پس از آن نیازمند بررسی دقیق طرح اختلاط بتن با مواد آب بندی است. این کار باید حتما توسط مهندسین متخصص و مجرب برای انتخاب نوع متریال مناسب انجام گیرد.

علاوه بر این اجرای آب بندی استخر با هر یک از مواد، نیازمند دانش تخصصی در به کارگیری آن است. انجام پروژه های بزرگ در سطح کشور با به کارگیری تجربه در کنار علم ضامن کیفیت کار ماست. جهت مشاوره و اجرای تخصصی هرگونه عایق کاری استخر با مشاوران ما در اول سرویس تماس بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.