افزایش-طول-عمر-استخر

برای افزایش طول عمر استخر و حفظ پایداری و کیفیت آن رعایت برخی از نکات می تواند نقش اساسی داشته باشد. نگهداری اصولی از استخر جزء اصولی ترین پیش شرط ها محسوب می شد. چون در غیر این صورت، سطح کیفی آب پایین می آید و می تواند مشکلات بهداشتی را برای شناگران به وجود بیاورد. بنابراین بعد از طراحی و ساخت استخر خانگی یا انواع استخر نگهداری آن می تواند باعث افزایش عمر استخر شود. برای همین ما در این مقاله از اول سرویس سعی داریم به بررسی اصول نگهداری از استخر بپردازیم.

 

چگونه عمر استخر را بیشتر کنیم ؟

بعد از ساخت استخر هر چقدر هم که مطابق استانداردهای لازم طراحی و ساخته شده باشد، تعمیر و نگهداری از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. آشنایی با نکات درباره روش سرویس و نگهداری استخر و افزایش طول عمر استخر به شما این امکان را می دهد که از یک آب تمیز و بهداشتی استفاده کرده و در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

قبل از اینکه نکاتی درباره افزایش طول عمر استخر به شما بگوییم بهتر است ابتدا به نکاتی درخصوص عدم توجه به نگهداری صحیح از استخر بپردازیم.

 

عواقب بی توجهی به نگهداری صحیح از استخر

عواقب-بی-توجهی-به-نگهداری-صحیح-از-استخر

طبیعی است که بی توجهی به نگهداری درست از استخر از سطح کیفیت آب می کاهد و مشکلات فراوانی را به وجود می آورد که عبارتند از:

  • وضعیت ناسالم آب استخر

به مرور زمان PH آب استخر تغییر می کند، اگر این میزان از حد معینی بگذرد می تواند سلامت پوست شناگران را تحت تاثیر قرار بدهد و باعث مشکلات پوستی برای آن ها شود

  • خرابی تاسیسات آب استخر

تجهیزات استخر از جمله فیلترهای موجود در استخر نیز به نگهداری نیاز دارند. نگهداری نادرست از تاسیسات استخر می تواند منجر به خرابی تاسیسات شود. پس اگر به تمیزکردن فیلترهای استخر توجه نکنید، آب استخر دیگر تصفیه نمی شود و هم چنین می تواند به پمپ استخر فشار وارد کند و بعد از مدتی پمپ را کلا از کار بیندازد که منجر به پرداخت هزینه های محتمل ناشی از تعمیرات خواهید شد.

  • رشد جلبک و باکتری

در بیشتر استخرها امکان رشد جلبک و باکتری وجود دارد اگر به تمیزکاری آب استخر توجه نکنید بعد از مدتی این جلبک ها و باکتری ها در داخل استخر رشد می کنند و منجر به تغییر PH  آب می شوند.

 

نکاتی درباره روش نگهداری از استخر

نکاتی-درباره-روش-نگهداری-از-استخر

نگهداری از استخر به شما کمک می کند که بتوانید بهتر از آب استخر بهره‌برداری کنید و باعث ارتقای طول عمر استخر می شود.

این کار نسبتا زمانبر و پیچیده است که بایستی صاحبان استخرهای خانگی یا استخرهای عمومی بتوانند به صورت روزانه هفتگی و ماهانه برای بازدید از استخر خود اقدامات لازم را انجام دهند. برای همین بایستی در هنگام بازدید از استخر به مواردی نیز توجه کنید:

  • بازدید روزانه

اصلی ترین نکته درباره افزایش طول عمر استخر و نگهداری صحیح از آن می توان به تمیزکاری اشاره کرد به طور کلی نگهداری روزانه بایستی هر روز مقدارPH  آب را اندازه گیری کنید. بایستی اطمینان حاصل کنید که این مقدار در بازه مجاز و استاندارد قرار داشته باشد.

 

  • بازدید هفتگی

به جز مواردی که در خصوص افزایش طول عمر استخر خانگی و استخر عمومی به شکل روزانه بیان کردیمف بایستی برخی از اقدامات را نیز به صورت هفتگی انجام دهید که شامل موارد زیر می شود:

  • چک کردن PH آب به صورت ماهانه
  • تمیز کردن صافی پمپ
  • جمع‌آوری اجسام و تمیز کاری استخر
  • چک کردن میزان کلر موجود در آب استخر
  • بررسی شفافیت آب استخر
  • تمیزکردن دیواره های استخر
  • کنترل سطح آب پس از بارندگی

 

  • بازدید ماهانه

هم چنین بایستی به جز بازدیدهای روزانه و هفتگی، در بازدیدهای ماهانه بعد از مدتی آب دچار گندیدگی می شود برای همین باید از تکنسین های کاربلد بخواهید که آب استخر را تعویض کنند یا این که مواد گندزدا مانند کلر را به شکل دوره ای به آب اضافه کنید.

بررسی وضعیت کلیه تاسیسات مکانیکی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. در طی بازدید ماهانه می توانید به خوبی عملکرد الکتروموتور را ارزیابی کرده و گریس کاری کنید.

 

روش هایی برای بهتر کردن سطح کیفی اب

  • بررسی و تعمیر فیلترها

برای تصفیه آب از پمپ های مخصوص استفاده می کنند که در داخل آن فیلترهای مخصوصی وجود دارد این فیلترها در هنگام پمپاژ آب استخر کلیه ناپاکی و ناخالصی و املاح موجود در آب را به خود جذب می کند. به مرور زمان انباشت جرم و آلودگی می تواند عملکرد مناسب این فیلترها را تحت تاثیر قرار بدهد و از سطح کیفی و شفافیت آب بکاهد.

  • گندزدایی استخر

بعد از مدتی آب دچار گندیدگی می شود برای همین باید از تکنسین های کاربلد بخواهید که آب استخر را تعویض کنند یا این که مواد گندزدا مانند کلر را به شکل دوره ای به آب اضافه کنید.

کلر برای گندزدایی، ضدعفونی کردن و از بین بردن ناپاکی های استخر به خصوص در استخرهای عمومی به کار می رود. مطابق با استانداردهای موجود، مقدار کلر استفاده شده در استخر بایستی در بازه 1-3 ppm قرار داشته باشد.

 

اشتباهات رایج در نگهداری از استخر

اشتباهات-رایج-در-نگهداری-از-استخر

متأسفانه برخی از صاحبان استخرها با یک سری اقدامات غلط یا بی توجهی در نگهداری آب استخر باعث کاهش کیفیت آب می شوند که این کارها عبارتند از:

1- اضافه کردن مستقیم مواد شوک دهنده به آب استخر

ترکیبات کلر با درصد خلوص بالا جزء مواد شوک دهنده استخر هستند. کلر مانند وایتکس خاصیت رنگبری دارد و می تواند رنگ لباس مشکلی را به زرد یا رنگ صورتی متمایل کند برای جلوگیری از این مشکل مواد شوک دهنده را قبل از افزودن به استخر در یک سطل آب حل کنید. به این شکل این مواد به طرز یکنواخت تر و آهسته تری وارد آب استخر می شوند.

 

2- عدم استفاده از برس در تمیز کردن استخر

شما به عنوان صاحب استخر ممکن است کف استخر را تمیز کنید یا مواد زائد و زباله ها جمع کنید. اما باید بدانید که استخر برای داشتن ظاهری زیبا و تمیز به برس کشیدن نیاز دارد.

بنابراین پله ها و سکوها، گوشه های استخر، پشت نردبان ها، خطوط سطح آب روی دیواره استخر را به خوبی تمیز کنید. به این شکل کلیه جلبک ها و کثیفی ها از این سطوح جدا می شوند.

 

3- عدم توجه به مقدار pH و قلیایی بودن آب استخر

 pH آب میزان خاصیت اسیدی یا بازی بودن آب را نشان می دهد که عددی بین 0 تا 14 است. ph کمتر از 7 حالت اسیدی و بیشتر از 7 حالت بازی یا قلیایی هستند. ph آب 7 است که حالت خنثی است نه حالت اسیدی دارد نه حالت بازی که از این مقدار بیشتر، می تواند خطراتی به هم داشته باشد

برای همین همیشه میزان اسیدی یا قلیایی بودن آب استخر را به صورت منظم اندازه بگیرد و برای این کار از کیت های تشخیص کیفیت آب استخر استفاده کنید.

 

4- عدم تست هفتگی کیفیت آب استخر

از اصلی ترین و مهم ترین کارهایی که بایستی برای نگهداری بهتر آب استخر انجام دهید، تست هفتگی کیفیت آب استخر می باشد. لازم است به صورت هفتگی ph آب استخر،  قلیائیت کل و کلر آزاد را اندازه بگیرید.

توصیه می کنیم که برای حصول اطمینان از بیشتر از سالم بودن آب میزان املاح و فلزات سنگین را نیز برای تست نهایی به آزمایشگاه ببرید.

 

سخن آخر

در این مقاله به بررسی اقدامات لازم برای نگهداری بهتر و افزایش طول عمر استخر پرداخته شد. فراموش نکنید که بازدیدهای دوره ای نقش بسزایی بر سطح کیفی آب و تضمین سلامت و بهداشت آب دارند. برای مشاوره و جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ساخت جکوزی ، استخر، سونا و نگهداری از استخر می توانید با مشاوران ما در اول سرویس تماس بگیرید.

 

سوالات متداول درباره افزایش طول عمر استخر

برای بازدید دوره ای و افزایش طول عمر استخر چگونه از اول سرویس کمک بگیریم؟

شما می توانید درخواست خود را در سایت اول سرویس ثبت کنید یا درخواست خود را با مشاوران ما با استفاده از شماره های درج شده در سایت مطرح سازید.

بهترین ph آب چقدر باید باشد؟

بازه 7.6-7.4 بهترین حالت ph آب است.

اگر ph آب از حالت خنثی خارج شد چه کار کنیم بهتر است؟

ابتدا علت این امر را پیدا کنید و با متخصصین با تجربه ما تماس بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.