بهترین-روش-هواگیری-شوفاژ

با شروع فصل سرما و راه‌اندازی مجدد پکیج، بهترین روش هواگیری شوفاژ باعث می شود که بازدهی دستگاه بیشتر شود. البته زمانی که سیستم گرمایشی منزل تان به درستی کار نمی کند یا فقط بخشی از رادیاتورها گرم هستند، نشان می دهد که شوفاژ شما به هواگیری نیاز دارد.

روش درست هواگیری شوفاژ کاری می کند که هوای داخل لوله ها خالی شود و گرمایش به خوبی صورت بگیرد. در این مقاله قصد داریم به نحوه هواگیری شوفاژ موتورخانه بپردازیم تا شما با این مراحل بیشتر آشنا شوید و بتوانید آن را به شکل اصولی انجام بدهید. با ما در اول سرویس با مبحث آموزش هواگیری رادیاتور شوفاژ همراه باشید.

پرسنل مجرب ما در کمترین زمان کنار شما خواهد بود
تعمیرات همراه با گارانتی
همین حالا تماس بگیرید….

 

هواگیری شوفاژ چیست؟

هواگیری-شوفاژ

هواگیری به فرایندی گفته می شود که در طی آن کلیه هوای موجود در مسیر آب رادیاتور شوفاژ به طور کامل تخلیه می شود تا پکیج بتواند به خوبی کار کند. هواگیری رادیاتور می تواند باعث گرم شدن یکنواخت شوفاژها و جلوگیری از سر و صدای آن شود.

 

نشانه های لزوم هواگیری رادیاتور

  • زمانی که با بازکردن پکیج صدای غیر معمولی یا صدای شرشر آب از داخل شوفاژ و شیرآلات آن شنیدید.
  • زمانی که بالای رادیاتورتان نسبت به قسمت پایین‌تر آن سرد تر باشد این عدم یکنوختی دما می تواند نشان دهنده هواگرفتن لوله های رادیاتور باشد.
  • چگونگی هواگیری شوفاژ به شکل دوره ای و منظم به شما کمک می کند که همواره پکیج پر بازدهی داشته باشید و از مشکلات اساسی و خرابی آن در امان باشید.
  • چنانچه مدت زمان زیادی است که از عمر رادیاتورهایتان گذشته، ممکن است اتصالات و لوله های آن دچار خوردگی شده باشد. بنابراین بایستی برای تعمیر رادیاتور شوفاژ و تعمیر شوفاژخانه نسبت به بررسی شرایط و وضعیت لوله های موتورخانه اقدام کنید.
  • اگر هیچکدام از رادیاتورها بعد از هواگیری گرم نشدند، به احتمال زیاد مشکل از پکیج یا سیستم لوله‌کشی آن می باشد و باید نسبت به تعمیر موتورخانه شوفاژ و اتصالات آن اقدام کنید.

 در ادامه به طریقه هواگیری شوفاژ و بهترین روش هواگیری شوفاژ می پردازیم.

 

نحوه هواگیری شوفاژ خانگی

نشانه-های-لزوم-هواگیری-رادیاتور

  • اولین کار این است که سیستم گرمایش خود را خاموش کنید چون در صورت روشن ماندن رادیاتورها، هوای زیادی به داخل آن نفوذ می کند.
  • مرحله دیگر این است که شیر خروجی را با استفاده از پیچ هواگیری شوفاژ باز کنید.
  • شیرهای ورود و خروج رادیاتور را باز کنید.
  • با پیچ مخصوص هواگیری رادیاتور یا آچار فرانسه پیچ رادیاتور را بر خلاف جهت عقربه ‌‌های ساعت بچرخانید. به این شکل شیر رادیاتور باز شده و هوا از آن خارج می شود.
  • در زمان هواگیری رادیاتور شوفاژ وقتی هوا تخلیه شد، آب لوله کشی شوفاژ داخل رادیاتورها به جریان می افتد. برای جلوگیری از ریخته شدن آب داخل شوفاژ می توانید با یک دستمال یا حوله مانع نشت آب روی فرش شوید.
  • فراموش نکنید که یک ظرف را کنار دست بگذارید تا در هنگام روش هواگیری رادیاتور آن را زیر شیر خروجی رادیاتور قرار دهید.
  • وقتی هوای داخل رادیاتور به طور کامل تخلیه شد، پیچ مخصوص رادیاتور را در جهت حرکت عقربه‌ های ساعت بچرخانید و شیر را محکم ببندید.
  • برای حصول اطمینان از تخلیه کامل هوای اضافی از سیستم گرمایشی، هواگیری رادیاتور شوفاژ را بایستی برای کلیه رادیاتور شوفاژهای ساختمان انجام دهید تا هوای نفوذی به طور کامل از رادیاتورها خارج شود.
  • باید به طریقه هواگیری رادیاتور شوفاژ توجه داشته باشید که بعد از اتمام هواگیری و بعد از روشن شدن پکیج، فشار سیستم افت می کند. برای افزایش فشار باید شیر تنظیم فشار پکیج را باز کنید تا فشار به اندازه استاندارد خود برسد.
  • حال که فشار پکیج تنظیم شد شیر را ببندید و پکیج را روشن کنید.

 

علت گرم نشدن شوفاژ بعد از هواگیری شوفاژ

علت-گرم-نشدن-شوفاژ-بعد-از-هواگیری-شوفاژ

فراموش نکنید که بهترین روش هواگیری شوفاژ باید توسط نیروی های متخصص انجام شود. در صورتی که هواگیری انجام دادید اما رادیاتورها گرم نشدند مشکل می تواند از قسمت دیگر دستگاه یا رادیاتورها باشد که بایستی برای عیب یابی پکیج خود اقدام کنید.

دلایلی مانند رسوب گرفتن مبدل، خرابی سنسور گرمایشی، کاهش فشار گاز یا مشکل در لوله کشی و سایر علت ها می تواند باعث بروز این مشکل شده باشد. برای حل این مشکل بهتر است از یک تعمیرکار حرفه ای کمک بگیرید.

 

عدم هواگیری به موقع رادیاتورها

در صورتی شوفاژ رادیاتور منزل شما دائما هوا می گیرد و احتیاج به هواگیری همیشگی دارد، حتما ایرادی وجود دارد. اگر نسبت به نحوه هواگیری شوفاژ قدیمی خود بی توجه باشید، باعث بروز مشکلات زیر می شود:

  • تغییر دما بین لوله‌ های خروجی و محیط
  • مسدودیت کامل سرعت جریان آب در پمپ دستگاه
  • فرسایش سیستم گرمایشی به علت اکسید شدن
  • تولید سرو صدا در لوله‌ ها و اتصالات رادیاتور

 

بهترین زمان برای هواگیری شوفاژ

 هنگام شروع فصل سرما و زمستان و زمانی که مدت هاست که جریان آب داخل رادیاتورها متوقف شده است یا قصد راه‌اندازی مجدد پکیج دارید بهتر است هواگیری رادیاتور را انجام دهید. پیشنهاد می کنیم که این کار را به شکل سالانه انجام دهید اما گاهی اوقات به دلیل بروز مشکلات مربوط به موتورخانه، به هواگیری مجدد رادیاتورهای خود نیاز خواهید داشت. بنابراین برای نگهداری مناسب از تاسیسات گرمایشی و موتورخانه هواگیری شوفاژ باید به شکل دوره ای انجام شود.

 

سخن آخر

در این مقاله به آموزش هواگیری شوفاژ رادیاتور و بهترین روش هواگیری شوفاژ پرداخته شد. نحوه هواگیری رادیاتور کار سخت و پیچیده ای نیست بلکه خودتان می توانید آن را انجام دهید. اما چنانچه بعد از انجام هواگیری کلیه رادیاتورهای منزل تان، باز هم متوجه گرمای نامطلوب رادیاتورها شدید، مشکل می تواند از جای دیگر باشد پس بهتر است هر چه سریعتر برای عیب یابی و تعمیر اساسی موتورخانه و شوفاژ به یک کارشناس متخصص مراجعه کنید.

کارشناسان متخصص و باتجربه اول سرویس با سال ها سابقه در امر خدمات رسانی در زمینه تاسیسات و تعمیر و نصب رادیاتور شوفاژ و عایق کاری لوله شوفاژ و موتورخانه در خدمت شما هستند. کافی است وارد سایت ما شوید و درخواست خود را برای اعزام کارشناس ثبت کنید. همچنین می‌توانید از طریق مجموعه راجع به خدماتی مانند ساخت استخر خانگی اطلاعات کسب کنید.

4.9/5 - (8 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.