روشن-نشدن-مشعل-شوفاژ-موتورخانه

مشعل شوفاژ موتورخانه از اصلی ترین اجزای موتورخانه است که به آن قلب موتورخانه هم می گویند. در صورت هر گونه ایراد در مشعل موتورخانه، سیستم گرمایش مرکزی به طور کامل خاموش و کار آن متوقف می شود. پس مشعل شوفاژ در موتورخانه نقش مهمی را ایفا می کند. اما در برخی موارد شاهد روشن نشدن مشعل شوفاژ موتورخانه هستیم که به دلایل متعددی اتفاق می افتد. برای همین می خواهیم در این مقاله اول سرویس به بررسی علت روشن نشدن مشعل شوفاژ موتورخانه بپردازیم تا بتوانید به تعمیر مشعل شوفاژ موتورخانه بپردازید.

پرسنل مجرب ما در کمترین زمان کنار شما خواهد بود
تعمیرات همراه با گارانتی
همین حالا تماس بگیرید….

کار مشعل موتورخانه چیست ؟

هدف اصلی مشعل موتورخانه گرمایش و تنظیم مقدار اندازه شعله، با توجه به دستوراتی که دریافت می کند، است. مشعل شوفاژ موتورخانه مقدار تعیین شده ای از هوا و سوخت را با هم ترکیب می کند که از ترکیب این دو، اشتعال به وجود می آید. سپس با تبدیل انرژی سوخت مصرفی به انرژی گرمایشی آب در داخل دیگ ها گرم شده و به دو روش جابه جایی و تشعشع به اطراف هدایت می شود.

 

انواع مشعل شوفاژ موتورخانه

مشعل های موتورخانه از نظر سوخت مصرفی به مشعل گازسوز، مشعل گازوئیل سوز و جامدسوز تقسیم بندی می شود.

  • مشعل گازسوز

از پرکاربردترین نوع مشعل ها می توان از مشعل گازسوز نام برد که سوخت آن ها گاز طبیعی یا گاز شهری است. این مشعل ها هوای مورد نیاز برای احتراق خود را از یک فن گریز از مرکز دریافت می کنند.

همچنین در این نوع مشعل های گازسوز کنترل هوا هم از طریق دمپر انجام می شود. شیربرقی در این مشعل ها کار کنترل سوخت را برعهده دارند که با قطع و وصل کردن می تواند دبی سوخت را هم کنترل و تنظیم کند.

  • مشعل گازوئیل سوز

سوخت مصرفی این نوع مشعل ها با گازوئیل است. هنگامی که دسترسی به گاز شهری وجود نداشته باشد این نوع مشعل ها گزینه مناسبی محسوب می شوند.

  • مشعل دوگانه

زمانی که برای عملکرد بهتر مشعل موتورخانه به بیش از یک نوع سوخت نیاز باشد از مشعل دوگانه سوز که اغلب گاز و گازوئیل هستند، استفاده می شود.

  • مشعل جامد سوز

سوخت مورد نیاز برای این مشعل ها از سوخت های جامد مانند: چوب، زغال سنگ، خاک اره و غیره تامین می شود. اما بیشتر در گذشته از این نوع مشعل ها استفاده می شد که امروزه با افزایش گاز و گازوئیل، استفاده از مشعل جامد سوز بسیار محدود شده است.

 

روشن کردن مشعل شوفاژ موتورخانه

نکات-قبل-از-روشن-کردن-مشعل-موتورخانه

ابتدا دریچه تنظیم هوا را قبل از بازکردن شیرگاز باز نگه دارید و مدار كليد فشاري گاز را اتصال كوتاه کنید. با این کار مشعل بعد از پایان یافتن زمان ایمنی خاموش می شود یعنی رله دستگاه را ریست می کند. بعد از قطع کلید اتصال کوتاه کلید فشاری گاز را برداشته و دوباره اقدام به روشن کردن مشعل کنید.

دقت کنید که در حین كارکردن مشعل، شيردستي گاز را حتما ببندید. بعد از اطمینان از سالم بودن قطعات مشعل دریچه هوا را ببندید و مقدار گاز را از راه رگلاتور کاهش دهید. سپس مشعل را روشن کنید. هم چنین محل اتصالات گاز را برای نداشتن نشتی با کف صابون چک کنید. اما چنانچه که دستگاه را ریست کردید و بعد از 10 ساعت کار نکرد، مشکلی مانع روشن شدن مشعل شده است.

 

نکات قبل از روشن کردن مشعل موتورخانه

قبل از اینکه مشعل مورتورخانه را روشن کنید باید به نکاتی دقت کنید که شامل موارد زیر می شود:

  • بررسی درجه مناسب ترموستات‌ ها و آكوستات
  • متصل بودن مشعل به برق
  • وجود آب در داخل شوفاژها
  • کنترل وضعیت گاز ورودی به مشعل

 

 نکات تکمیلی برای روشن کردن مشعل شوفاژ موتورخانه

کلیه قطعات را بررسی کنید و از سلامت آن ها مطمئن شوید. هم چنین در صورتی که مشعل دچار خاک گرفتگی و رسوبات شده باشد، بهتر است ابتدا خاک های لای پره های آن را به خوبی پاک کنید. چون این خاک ها باعث مسدود شدن پرشر می شود و مشعل استارت نمی خورد.

علاوه بر این صافی گاز را نیز باز کرده و آن را تمیز کنید. چون در صورت گیرکردن کثیفی داخل صافی گاز، با اینکه شعله تشکیل شده، مشعل گرم نمی شود.

 

ایراد و خرابی مشعل شوفاژ موتورخانه

ایراد-و-خرابی-مشعل-شوفاژ-موتورخانه

مشعل ها به دلیل برخورداری از سیستم هوشمند PLC می توانند به شکل خودکار نسبت سوخت به هوا را به خوبی تنظیم کنند. عمل پایداری و یکنواخت سازی شعله را نیز شعله پخش انجام می دهد که در خروجی نازل سوخت تعبیه شده است.

بعد از تشکیل شعله با برخوردار حرارت به میله آن، جریان الکتریسیته به وجود می آید که هر گونه ایراد در شعله باعث روشن نشدن مشعل موتورخانه خواهد شد و باید به تعمیر موتورخانه بپردازید.

 

11 دلیلی روشن نشدن مشعل شوفاژ موتورخانه

در صورتی که مشعل موتورخانه روشن نشد، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به هر کدام از علل و راه حل روشن نشدن مشعل شوفاژ موتورخانه می پردازیم.

1.    مشکل در سوخت رسانی

اولین دلیل روشن نشدن مشعل شوفاژ موتورخانه از اختلال در سوخت رسانی ناشی می شود. زمانی که سوخت کافی برای روشن شدن مشعل نباشد، مشعل روشن نمی شود. ممکن است فیلتر گاز گرفته یا این که فشار گاز افت کرده باشد. هم چنین احتمال دارد لوله های ارتباطی برای اتصال گاز به مشعل دچار قطعی شده باشند یا در مواردی شلنگ تاخورده باشد و سوخت مورد نیاز به مشعل نرسد.

2.    بروز ایراد در تنظیم کنترل کننده های فشار هوا و سوخت

در مشعل های شوفاژ موتورخانه به جز فشار سوخت، فشار هوا هم وجود دارد. فشار هوا با سوخت اقدام می شود و مشعل می سوزد و شعله تشکیل می شود. اما در صورت اختلال در این تنظیم کننده ها مشعل روشن نمی شود.

3.    مناسب نبودن دودکش

شایع ترین علت روشن نشدن مشعل موتورخانه وضعیت بد دودکش موتورخانه محسوب می شود. زمانی که هوای کمی به داخل موتورخانه وارد شود و از دودکش مناسبی برای موتورخانه استفاده نشده باشد، اکسیژن کافی برای روشن شدن مشعل موتورخانه فراهم نیست و در نتیجه مشعل روشن نمی شود.

4.    اختلال در اجزای هوا رسانی

دودکش و دمپر جزء اجزای هوا رسانی در مشعل موتورخانه هستند. زمانی که یکی از این اجزا خراب باشد. رله متوجه کمبود هوای کافی می شود و بعد دمپر نمی تواند هوای مناسب را به مشعل برساند. در این صورتی که مکش دودکش به خوبی اتفاق می نیفتد. دیگ خفه یا بسته می شود مشعل خاموش شده و دیگر روشن نمی شود.

5.    وجود ایراد در سیستم جرقه زنی

وجود ایراد در سیستم جرقه زنی

خرابی جرقه زن، عدم فاصله مناسب بین جرقه زن و معیوب بودن رله جرقه زن از اصلی ترین دلایلی هستند که به روشن نشدن مشعل ختم می شوند.

6.    اتصالی الکترود به بدنه

در صورت اتصالی الکترود به بدنه، برق برگشتی به سمت رله می شود و مشعل روشن نمی شود که راه حل روشن نشدن مشعل موتورخانه در چنین مواردی برطرف کردن اتصالی الکترود به مشعل است.

 7.    برعکس کار کردن فاز و نول

در مواردی عملکرد فاز و نول در مشعل های گازی به هم می خورد که این برعکس کار کردن ها می تواند مشکلاتی برای مشعل به وجود بیاورد. که یکی از این مشکلات روشن نشدن مشعل به شمار می رود.

8.    برعکس بودن نازل

اتصال غلط سیستم الکتریکی و یا برعکس بودن نازل می تواند رایج ترین علت روشن نشدن مشعل موتورخانه باشد.

9.    اختلال در نوع شعله

وقتی گاز و سوخت به خوبی با هم ترکیب نشوند، شعله آبی تشکیل نمی شود. احتمال این که شعله را پس بزند و مانع روشن شدن مشعل موتورخانه باشد، وجود دارد

10.    بروز ایراد در کنترل کننده های شعله

کنترل کننده های شعله شامل یون و وایرها می شوند. زمانی که در هر کدام از این قطعات اختلالی به وجود بیاید، شعله نمی تواند به شکل پایدار باقی بماند. در این صورت به مشعل هم اجازه روشن شدن داده نمی شود.

11.    اختلال در رله

رله قطعه ای است که به شکل الکتریکی کار می کند و مانند برد دستگاه به جرقه زن اجازه روشن شدن مشعل و شعله را می دهد. زمانی که رله خراب بشود، این دستورات به خوبی انجام نمی شود و در نهایت مشعل هم روشن نخواهد شد.

 

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی علت های روشن نشدن مشعل شوفاژ موتورخانه پرداختیم چنانچه با این مشکل مواجه شدید، مواردی که در مقاله آوردیم را انجام دهید. اما در مواردی مشکل می تواند اساسی و پیچیده باشد.

بنابراین برای سرویس و تنظیم مشعل شوفاژ موتوخانه، سیم کشی مشعل گازی و رفع ایراد روشن نشدن مشعل می توانید از کارشناسان کاربلد اول سرویس کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و درخواست سرویسکار و تمامی خدمات مربوط به موتورخانه از جمله عایق کاری منبع آبگرم موتورخانه با شماره های ما تماس حاصل فرمایید.

 

سوالات متداول پیرامون دلایل روشن نشدن مشعل شوفاژ موتورخانه

چرا باید اول سرویس را انتخاب کنیم؟

کلیه سرویسکاران اول سرویس از مهارت لازم برخوردارند. اول سرویس سال ها در این عرصه خدمات موتورخانه فعالیت می کند و توانسته است رضایت بسیاری از مشتریان خود را جلب کند.

چگونه برای درخواست سرویسکار جهت رفع مشکل روشن نشدن مشعل شوفاژ موتورخانه اقدام کنیم؟

شما به راحتی می توانید سفارش و مشکل خود را در سایت اول سرویس ثبت کنید. یا به طور مستقیم با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

آیا اول سرویس بابت خدمات خود در خصوص رفع علت روشن نشدن مشعل شوفاژ موتورخانه گارانتی می دهد؟

بله بعد از ارائه خدمات توسط اول سرویس به شما گارانتی 180 روزه تعلق می گیرد.

4/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.