سوختن موتور کولر گازی

زمانی که عملکرد کولر گازی کمی غیرطبیعی به نظر می رسد برخی افراد تصور می کنند مشکل بزرگی نیست و خودشان می توانند این مشکل را برطرف کنند. در واقع دقیقا با مشاهده کوچکترین علائم سوختن موتور کولر گازی باید با یک متخصص حرفه ای در زمینه سرویس و تعمیر کولر گازی تماس بگیرید؛ زیرا این مسئله کاملا جدی است و در صورت عدم پیشگیری می تواند صدمات جبران ناپذیری به کمپرسور کولر وارد کند.

موتور کولر به عنوان قلب سیستم، مبرد یا سرمازا را متراکم کرده و آن را میان اواپراتور و کویل های کندانسور جا‌به جا می کند. این عمل سبب گرفتن گرما از محیط داخلی و انتقال آن به محیط بیرونی توسط مبرد و در نتیجه تولید سرما می شود. حال اگر کمپرسور بسوزد این عمل انجام نمی شود و به دنبال آن سرمایی نیز تولید نخواهد شد. در نتیجه باید موتور کولر را تعویض کنید.

در ادامه نشانه ها و علائم سوختن موتور کولر گازی را مورد بررسی قرار می دهیم. این علائم هشداردهنده اگر به موقع بررسی شوند می توانند در جلوگیری از سوختن کمپرسور مفید باشند. البته این بررسی نیازمند فردیست که دانش و تخصص لازم را در این زمینه داشته باشد. با مشاهده هر گونه عملکرد غیرطبیعی می توانید با متخصصان اول سرویس تماس حاصل فرمایید.

پریدن فیوز کولر گازی

گاهی شاهد آن هستیم که فیوز یا کلید مینیاتوری کولز گازی مرتبا می پرد. توجه به این نشانه و عدم روشن کردن مجدد کولر می تواند از آسیب‌ بیشتر و همچنین آتش سوزی جلوگیری کند. اگر به صورت همزمان با کولر از لوازم پرمصرف دیگر استفاده شده و برق زیادی مصرف شود، می تواند به سیستم کولر فشار بسیاری را وارد کند.

در این حالت کمپرسور بیش از حد گرم می شود و مدار را قطع می کند که یکی از علائم سوختن موتور کولر گازی محسوب می شود. داغ شدن فیوز خطرات جدی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین با مشاهده این وضعیت به سرعت با تکنسین متخصص تماس بگیرید.

پریدن فیوز کولر گازی

عدم روشن شدن موتور کولر گازی

زمانی که کولر نمی تواند سرمای کافی را در محیط ایجاد کند اولین قدم بررسی یونیت داخلی کولر می باشد. وقتی متوجه شدید که یونیت، برق را تامین کرده و فن به درستی در حال کار کردن است اما کمپرسور کار نمی کند، در سریع ترین زمان ممکن باید کولر را خاموش کنید. این وضعیت یکی از جدی ترین علائم سوختن موتور کولر گازی به شمار می رود.

در این شرایط اقدام بعدی تماس با یک تکنسین متخصص است که اقدامی برای تست کمپرسور انجام دهد. در نهایت ممکن است انتخاب شما به دو گزینه تعویض یا تعمیر کمپرسور محدود شود. البته باید درنظر داشته باشید که هزینه کردن برای تعویض یا تعمیر موتور کولر بهتر از صدمه دیدن قطعات سالم به دلیل سوختن کمپرسور است.

تولید باد گرم توسط کولر گازی

اگر متوجه شدید که علی رغم کار کردن کندانسور کولر باد گرم میزند باید بدانید که این یکی از علائم سوختن موتور کولر گازی است. دلیل تولید باد گرم نیز به خاطر ضعیف شدن کمپرسور و عدم توانایی آن در پمپاژ گاز مبرد می باشد. البته این نشانه می تواند بر اٍثر نشت گاز مبرد نیز ظاهر شود. در حالتی که قدرت خنک کنندگی سیستم به تدریج کاهش یابد امکان دارد نشان دهنده از دست دادن گاز مبرد باشد. به این نکته توجه کنید که اگر به سرعت جلوی این نشتی گرفته نشود با وارد کردن فشار به کمپرسور باعث آسیب دیدن آن می شود. بنابراین خاموش کردن سریع کولر و تماس با متخصص می تواند راهی برای محافظت از کولر باشد.

تکان خوردن یونیت بیرونی هنگام روشن شدن

تکان خوردن یونیت بیرونی در زمان روشن شدن کولر گازی نشانه سخت استارت خوردن موتور و در نتیجه مشکل کمپرسور در روشن شدن است. اگر با چنین وضعیتی مواجه شدید باید بدانید که این از علائم سوختن موتور کولر گازی بوده و نباید نادیده گرفته شود. با خاموش کردن کولر و تماس با تعمیرکار ماهر در این زمینه عیب کولر خود را پیدا و برطرف نمایید.

تکان خوردن یونیت بیرونی هنگام روشن شدن

سر و صدای زیاد یونیت بیرونی در هنگام کار کردن

در حالت عادی زمانی که هنگام روشن شدن کولر در کنار یونیت بیرونی بایستید کولر بدون مشکل و با صدای درستی از عملکرد کمپرسور و فن شروع به کار می کند. این وضعیت زمانی غیرطبیعی خواهد بود که یونیت شروع به لرزش کرده یا صدایی جیغ مانند، کلیک و هر صدایی که طبیعی به نظر نرسد تولید کند.

این قضیه می تواند به دلایل مختلفی مانند خرابی اجزای الکتریکی باشد یا به خاطر جدا شدن یک موتور فن و لغزیدن آن در داخل واحد کندانسور رخ دهد. در هر صورت جزو علائم سوختن موتور کولر گازی محسوب می شود و باید قبل از اینکه باعث فشار آمدن بر موتور و سوختن کمپرسور شود آن را برطرف نمایید؛ زیرا برطرف کردن آن نسبت به تعویض یا تعمیر کمپرسور هزینه بسیار ناچیزی می برد.

نشت در اطراف یونیت بیرونی

اگر در نزدیکی یونیت بیرونی کولر گازی علائمی از رطوبت یا حتی چاله های پر از آب مشاهد کردید، سریعا از یک متخصص کمک بخواهید. این قضیه می تواند به دلیل نشتی گاز مبرد باشد که تهدید بزرگی برای سلامت افراد به شمار می رود و مسمومیت با آن می تواند باعث حالت تهوع، سرفه، سردرد و تحریک چشم ها شود.

نشتی مبرد یکی دیگر از علائم سوختن موتور کولر گازی است؛ اما نشتی کنار یونیت می تواند دلیل دیگری نیز داشته باشد. اگر لوله تخلیه مسدود یا شکسته باشد و لوله نتواند آب را تخلیه کند این اتفاق رخ می دهد. در هر دو حالت بدون برطرف کردن مشکل مسائل جدی تری مانند زنگ و کپک زدگی و نهایتا سوختن کمپرسور رخ خواهد داد. بنابراین پیشگیری از این اتفاق می تواند کم هزینه تر باشد.

نشت در اطراف یونیت بیرونی

سخن پایانی

عوامل مختلفی می توانند باعث سوختن کمپرسور شوند؛ اما می توان با رعایت برخی نکات در زمان نصب کولر گازی و هنگام استفاده از این اتفاق پیشگیری کرد. انجام سرویس های منظم دوره ای و رعایت ایمنی می توانند در این قضیه کمک کنند. علاوه بر این توجه به علائم سوختن موتور کولر گازی و پیگیری آن می تواند تا حد زیادی از سوختن کمپرسور و ضررهای مالی بعد از آن جلوگیری نماید.

در کنار رعایت تمام این مسائل سپردن کولر گازی به یک متخصص که علاوه بر دانش، تجربه زیادی نیز در این زمینه داشته باشد از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع عیب یابی، سرویس و تعمیر کولر گازی کار آسانی نیست و باید طبق اصول خود پیش برود. جهت ارتباط با تکنسین های ماهر می توانید با مشاوران اول سرویس تماس بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.