مراحل-ساخت-استخر-خانگی

برای شما که می خواهید یک استخر شیک در حیاط خانه یا پشت بام خانه خود داشته باشید بهتر است با مراحل ساخت آن کمی آشنا شوید، تا بتوانید یک استخر ایمن و باکیفیت در منزل یا مجتمع مسکونی تان احداث کنید. اولین قدم این است که یک مجموعه حرفه جهت ساخت استخر خانگی خودتان پیدا کنید که با سال ها تجربه بتواند به شما در ساخت و انجام مراحل ساخت استخر خانگی کمک کند. در این مقاله قصد داریم به روش های ساخت استخر خانگی بپردازیم.

مراحل ساخت استخر خانگی

1.  مشخص کردن محل و درست کردن استخر با جانمایی

مشخص-کردن-محل-استخر

اولین قدم و در واقع اولین مرحله از مراحل ساخت استخر سرپوشیده خانگی یا روباز خانگی جانمایی یا پیداکردن بهترین مکان برای ساخت استخر است. استخر روباز را معمولا در حیاط خانه ها قرار می دهند. در ادامه به نکات بهترین مکان برای ساخت استخر روباز خانگی خواهیم پرداخت:

  • بهترین جا، مکانی به دور از درخت است چون شما به شکل رایگان می توانید از انرژی خورشید بهره ببرید. هم اینکه تعداد شاخ و برگ هایی که داخل استخر می ریزد به حداقل می رسد.
  • جایی که باد زیادی می وزد می تواند باعث تبخیر آب و حس سرما در هنگام خیس بودن به افراد شود. بهترین کار برای اینکه جلوی باد را بگیرید این است که یک نرده ای پوشیده احداث کنید یا یک ردیف شمشاد بکارید تا یک بادگیر زیبا ایجاد کرده باشید.
  • استخر نباید در زیر سیم های برق یا تلفن قرار داشته باشد بلکه باید به طور مستقیم روی خطوط فاضلاب قرار بگیرد.
  • هنگام نصب استخر خانگی باید از فضای کافی برای نصب لوازم جانبی چون دوش آبگرم یا تخت های استراحت و ابزارهای مورد نیاز اطمینان حاصل کنید.

 

2.  دریافت مجوزهای لازم برای ساخت استخر خانگی

برای دریافت مجوز ساخت استخر خانگی ممکن است دستورالعمل های محلی وجود داشته باشد که باید آن ها رعایت کنید؛ مثلا اینکه به برخی از محله ها اجازه ساخت استخر داده نمی شود یا اینکه فاصله استخر تا خط ملک شما دارای اندازه تعیین شده ای است. علاوه بر اینکه به شما مجوز ساخت استخر خانگی می دهند، در مجوز ساخت و ساز مسکونی شرایط و مشخصات دقیق استخر شما هم قید خواهد شد.

 

3.  طراحی ساخت استخر خانگی

مهم ترین بخش از مراحل ساخت استخر خانگی کوچک یا بزرگ ارائه یک طراحی اساسی و تخصصی است. این که استخرتان چه شکلی باشد؛ شما شکل مستطیل را ترجیح می دهید یا دایره و بیضی شکل؟ استخرتان چه عمقی داشته باشد؟ چه تعداد ورودی و خروجی برای آن در نظر گرفتید؟ نکاتی است که قبل از شروع کار باید با شرکت سازنده استخر خانگی مشورت کنید. لازم به ذکر است که هرچه طراحی استخر خانگی شما پیچیده‌تر و خاص تر باشد، هزینه ساخت آن نیز بیشتر خواهد شد.

 

4.  گود برداری استخر

وقتی با یک شرکت ساخت استخر در مورد نکات و طراحی استخر به توافق رسیدند، به مرحله گودبردای می رسید. در این مرحله محلی را برای شروع به اجرا درآوردن استخر مشخص می کنند. اجرای صحیح به سایز اجزای استخر شما در این مرحله بستگی دارد پس باید گودبرداری استخر به صورت کاملا تخصصی و توسط پیمانکاران مجرب انجام شود.

 

5.  تسطیح خاک و زیرسازی کف استخر

بعد از گودبرداری به زیرسازی کف استخر می رسید. در این مرحله خاک مورد نظر یا سطح زیرین استخر با یک لایه ضخیم از ماسه بادی صاف و فشرده می شود. برخی از استخرهای خانگی کف های مسطحی دارند و بعضی دیگر از آن ها از کف های شیب دار ساخته شده اند که یک انتهای عمیق و یک انتهای کم عمق دارند.

در استخرهای پیش ساخته استخر را در محل گودبرداری تسطیح شده نصب می کنند. اما در استخر بتنی و غیر پیش ساخته مرحله آرماتوربندی، قالب سازی بتن ریزی بعد از مرحله گودبرداری آغاز می شود.

 

6.  لوله کشی استخر

این مرحله شامل نصب شبکه لوله کشی نصب سیستم گردش و تصفیه آب می شود. پیمانکار متخصص باید محل لوله کشی را برای نصب سیستم های لوله کشی استخر آماده کند. قسمت هایی مانند تخلیه اسکیمر، شیرهای دو طرفه و سه طرفه، فیلترهای مخصوص و پمپ های تصفیه در داخل استخر جاگذاری می شوند.

خاطر نشان می کنیم که لوله کشی استخر جز مراحل پیچیده و تخصصی است که باید یک فرد که مهارت کافی دارد آن را انجام بدهد. چون یک لوله کشی غلط قبل از اتمام ساخت، در کار شما اختلال ایجاد می کند و کیفیت کار را پایین می آورد.

 

7.  سیم کشی استخر

قبل از اینکه روکشی استخر را شروع کنند مرحله سیم کشی استخر را انجام می دهند. کارهایی چون سیم کشی سیستم ورودی آب تخلیه، تصفیه آب و روشنایی زیر آب که به تخصص یک برق کار نیاز دارد؛ در صورتی که سیم کشی نامناسب و بی کیفیت انجام بشود وقایع خطرناک چون خطر بروز شوک الکتریکی کاربران، در پی خواهد داشت.

 

8.   آرماتور بندی استخر

در این مرحله یک بستر صاف برای اجرای آرماتور فراهم می کنند و بعد با توجه به ابعاد استخر آرماتورها را به شکل شبکه هایی در بدنه و کف به هم وصل می کنند

کف و دیواره های محل گودبرداری شده با شکبه مش آرماتوربندی می شود. دیواره های استخر در این مرحله بایستی مسطح، صاف و هم سو با یکدیگر باشد.

برای ساخت دیواره استخر بعد از خشک شدن بتن کف قالب بندی را برای دور تا دور استخر به اجرا در می آوردند. به این ترتیب که آرماتورهای اجرا شده و خم خورده در کف استخر، درست در وسط قالب قرار بگیرند.

 

9.  بتن ریزی استخر

به طور کلی بتن ریزی استخر به دو روش قالب گیری و شات کریت یا بتن پاشی انجام می شود. بعد از نصب لوله کشی و برق کشی استخر، پیمانکار مربوط از میکسر بتنی استفاده می کند تا آرماتورها تنظیم شده در امتداد فضای داخلی استخر را بپوشاند.

پیمانکار بتن را صاف و یکدست می کند که حالت پذیر هم باشد. برای استخرهایی با عمق های مختلف بایستی بررسی شود که زاویه شیب از یک انتها تا انتهای دیگر، سازگاری داشته باشد.

 

10.  آب بندی استخر خانگی

در این مرحله در استخرهای بتنی، آب بندی و عایق کاری استخر، توسط مواد آب بندی انجام می شود. در این روش از بلوک های سیمانی با ضخامت 5 سانتی متری روی بلوک ها استفاده می کنند و بعد با استفاده از مواد ترکیبی از رزین و الیاف به عنوان مواد آب بندی، تمام حفره های سیمان را صاف می کنند و سطح استخر را صیقل می دهند. این کار باعث صاف شدن سطح استخر هم می شود.

 

11.  سرامیک کاری استخر

در این مرحله از مراحل ساخت استخر بتنی خانگی سرامیک و رنگ و طرح آن انتخاب می شود که تاثیری زیادی بر زیبایی و نمای استخر شما دارد. بنابراین خیلی اهمیت دارد که نظر و سلیقه خود را به پیمانکار خود بگویید. البته در این مرحله تخصص و مهارت پیمانکار در زمینه سرامیک کاری از نکاتی است که باید به آن توجه کنید. چون سرامیک کاری استخر با سرامیک کاری معمولی فرق دارد.

 

12.  نصب سیستم های استخر

نصب سیستم های استخر هم جز مراحل حساس و مهم چگونگی ساخت استخر خانگی محسوب می شود. سیستم های استخر شامل موارد زیر می شود:

  • سیستم تهویه استخر
  • سیستم گرمایش محیط استخر،
  • سیستم تصفیه
  • و سیستم تصفیه شیمیایی و میکروبی آب استخر
  • سیستم هوشمند الکتریکال استخر

طراحی سیستم تهویه هم مهم ترین موارد ساخت استخر به شمار می رود که باید به شکل کاملا تخصصی و اصولی به اجرا در بیاید. سیستم های استخر باید طوری نصب شوند که با تغییر دمای هوای آزاد تغییر کنند و هم چنین در هر شرایط آب و هوایی و با هر میزان رطوبت بتوانند بهترین عملکرد و بازدهی را داشته باشند.

  • سیستم گرمایش محیط استخر

بهترین پیشنهاد به عنوان سیستم گرمایشی استخر، سیستم گرمایش کف و دهش هوای تازه گرم شده در فضای استخر می باشد. این سیستم دمایی مطلوب با دمای بدن فراهم می کند؛ طوری که شناگر در صورت تماس با سرامیک کف احساس سرما نمی کند. هم چنین میزان رطوبت در بهترین رنج مورد نیاز ثابت باقی می ماند.

  • سیستم گرمایش آب استخر

آب استخر هم باید دمایی نزدیک به دمای بدن شناگر داشته باشد تا فرد بتواند آن احساس آرامش را از شنا به دست بیاورد. اگر منزل تان مجهز به تاسیسات گرمایشی است، می توانید از این تاسیسات استفاده کنید. در صورتی که منزل شما فاقد این امکانات است بهترین کار استفاده از مبدل حرارتی است

  • سیستم تصفیه آب استخر

داخل آب استخر ذرات معلق و گرد و خاک وجود دارند که حضور آن ها داخل آب استخر سالم شناگر را تهدید می کند. برای همین کنترل استانداردهای فیزیکی و شیمایی و میکروبی بسیار مهم است. ابتدا فیلترهای شنی این ذرات را جذب می کنند و بعد از فیلترهای کارتریجی عبور می کنند.

فیلترهای شنی از استیل ضد زنگ ساخته شدند که به سیلیس هایی با خلوص 99.8 درصد مجهزند و قادر هستند که ذرات تا اندازه 30 میکرون را نیز جذب و فیلتر کنند. هم چنین فیلترهای کارتریجی ذرات به اندازه 5 میکرون را جذب می کنند. با وجود چنین فیلترهای تصفیه ای داخل آب استخر، در نهایت هیچ جلبک یا آلاینده ای در داخل استخر وجود نخواهد داشت.

  • سیستم تصفیه شیمیایی و میکروبی آب استخر

این سیستم با بهره‌گیری از تکنولوژی نانو کریستال با ترکیب فتوکاتالیستی تمام رادیکال آزاد ناشی از کلر و اشعله فرابنفش را از بین می برد و باعث شفاف سازی آب استخر می شود

  • سیستم هوشمند الکتریکال استخر

این سیستم کنترل کننده عملکرد دقیق کلیه سیستم تصفیه و تهویه و گرمایش استخر است. این سیستم به تابلو برق هوشمند مجهز شده است و هر گونه تغییرات را در هر لحظه از تعریف و کنترل و مدیریت می کند. نکته جالب این است که می توان ضریب امنیت در مواجهه با تجهیزات الکتریکال را بالا برد که بسیار مورد پسند کاربر می باشد.

 

13.  پر کردن استخر

بعد از اتمام ساخت و ساز به مرحله پایانی یعنی اضافه کردن آب می رسیم. می توانید آب استخر را به آرامی با استفاده از شیلنگ متصل به منبع تغذیه آب منزل تان پر کنید یا اینکه پر کردن آب استخر را به کامیون آب بسپارید.به این ترتیب آب از راه چندین شلنگ وارد استخر شما می شود و آن را سریع تر پر می کند.

فراموش نکنید که هنگام پر کرد شلنگ هر گونه خرابی لوله کشی و نشتی را به خوبی بررسی کنید. در صورت بروز مشکل و قبل از استفاده از استخر با پیمانکاران تماس بگیرید.

 

14.  مرحله آخر ضد عفونی کردن آب

برای پیدا کردن PH آب استخر از یک کیت تشخیص استفاده می کنند و بسته به میزان سختی آب به آن کلر و سایر مواد شیمیایی اضافه می کنند.

گفته شده است که بهترین PH برای آب استخر 7.4 تا 7.6 می باشد. اما بیشتر از این میزان هم طبیعی است. مقدار کلر مورد نیاز به حجم استخر بستگی دارد و معمولا حدود 10 روز زمان می برد تا سطح pH و کلر در استخر خانگی شما متعادل شود.

 

تجهیزات ساخت استخر خانگی

تجهیزات-ساخت-استخر-خانگی

اصلی ترین تجهیزات مورد نیاز برای ساختن استخر، عبارتند از:

  • پمپ تصفیه،
  • فیلتر تصفیه،
  • مبدل حرارتی، لوله و اتصالات،
  • چراغ استخری،
  • تجهیزات ضد عفونی استخر؛ کلر زن، دوزینگ پمپ،
  • تجهیزات جانبی استخر؛ روکش استخر، آبنمای استخر، نردبان استخر

اول سروس در زمینه فروش تجهیزات استخر و سرویس و نگهداری آن خدمات مطلوبی را به شما عزیزان ارئه می دهد.

 

استخرهای خانگی

اگر قصد دارید یک استخر ارزان داشته باشید استخر روکش وینیل بهترین انتخاب است آسترهای وینیل برای استخر شنا ورق های بزرگ و صاف هستند که طبق خطوط استخر شکل می گیرند اما نسبت به استخر بتنی و فایبرگلاس زودتر دچار فرسایش می شوند.  مراحل ساخت استخر خانگی ارزان وینیلی هم بسیار ساده است.

اصلی ترین ایراد استخرهای وینیلی این است که تمایل زیادی به سست شدن و چروک شدن دارند. پس برای اینکه یک استخر شیک و لاکچری برای نمای بیرونی منزل تان داشته باشید بهترین انتخاب استخر خانگی بتنی است.

ساخت استخر خانگی بتنی

اگر دوام و ماندگاری برایتان اهمیت دارد می توانید استخر بتنی را انتخاب کنید چون نسبت به سایر مدل های استخر وینلی و پیش ساخته فایبرگلاس از دوام و پایداری بیشتری برخوردار است.

بزرگترین مزیت استخر بتنی قابل تنظیم بودن شکل آن است. در واقع شکل و اندازه و سایر ویژگی های استخر خانگی بتنی بر اساس سلیقه و انتخاب کارفرما مشخص می شود و کاربر می تواند هر شکلی که بخواهد را انتخاب کند. از همه مهم تر، سرمایه گذاری روی استخرهای بتنی هزینه تعمیرات را در بلندمدت به حداقل می رساند.

 

سخن آخر   

مراحل ساخت استخر خانگی حساس و پیچیده است. اگر قصد راه اندازی یک استخر شیک و لاکچری و سرویس و نگهداری استخر و ساخت تصفیه خانه استخر دارید، باید از مهارت و تخصص پیمانکار خود اطمینان حاصل کنید.

اول سرویس با بهره گیری از تکنسین های حرفه ای و مجرب و با سال ها سابقه فعالیت در عرصه ساخت استخر و سونا و جکوزی بهترین انتخاب برای شماست.

اول سرویس مفتخر است که در پروژه های بی شماری شرکت کرده است و توانسته کیفیت مطلوبی را ارائه بدهد و رضایت مشتری را جلب نموده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های ما تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.