استخرهای بتنی را می‌توان یکی از نمونه‌های رایج در سازه استخر به شمار آورد. همانطور که از نام این استخرها مشخص است اصلی‌‌ترین و مهم‌‌ترین ماده‌‌ای که برای به اجرا و ساخت استخرهای بتنی استفاده می‌شود، بتن است. به همین خاطر نسبت به سایر استخرها از مقاومت و طول عمر بیشتری برخوردار هستند و طرفداران بیشتری دارند. از جمله مزایای استخرهای بتنی می‌توان به استحکام در مقابل عوامل محیطی و مقاومت در برابر فشار آب اشاره کرد. استخرهای بتنی در دو دسته کلی «رو زمینی» و «درون زمینی» تقسیم می‌شوند.

اجرا و ساخت استخرهای بتنی باید طبق اصول و استانداردهای تعیین شده و همین‌طور شرایط خاصی انجام شود. قبل از ساخت استخر بتنی، بایستی طراحی نهایی، شکل و ابعاد استخر مشخص شود و سپس در مراحل بعد اقدام به ساخت طرح مورد نظر کنید. بنابراین قبل از هر چیزی باید تمام این مراحل را بررسی کنید و در صورت نیاز از افراد کاربلد و متخصص در این زمینه کمک بگیرید. امروز در این مقاله از اول سرویس قصد داریم به صورت کامل و جامع به بررسی طراحی و ساخت استخر بتنی بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

مرحله اول: انتخاب مکان مناسب و طراحی استخر

اولین قدم در طراحی و ساخت استخر، طراحی آن است. برای اینکار پیشنهاد می‌کنیم که حتما یک طرح مناسب را در ابتدا نظر بگیرید و سپس با توجه به آن منطقه زمین را انتخاب کنید. برای طراحی باید مواردی همچون شکل، مساحت، عمق و ارتفاع، ابعاد، سیستم فیلتراسیون را در نظر گرفت.

مرحله دوم: گودبرداری در طراحی و ساخت استخر بتنی

گودبرداری و حفاری کردن یکی از مهم‌‌ترین قسمت‌های طراحی و ساخت استخر بتنی است. توجه داشته باشید زمینی را انتخاب کنید که مسطح باشد؛ چرا که زمین مسطح در کم کردن هزینه کمک بسیاری خواهد کرد و دیگر نیازی به پروسه حفاری و پرکردن نیست. ولی اگر به هر دلیلی زمین انتخاب شده مسطح و صاف نبود، می‌توانید با استفاده از مراحل زیر منطقه را برای طراحی و ساخت استخر بتنی طراحی کنید:

با استفاده از چوب یا سنگ محیط استخر را مشخص کنید. سپس از طریق بیل مکانیکی و سایر ماشین آلات سنگین، وسایل فضای طراحی شده را حفاری کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که این منطقه دارای خط برق یا خط آب نیست.

مرحله سوم: ساخت پایه استخر

تسطیح خاک و ساخت پایه استخر از جمله مراحل مهمی است که می‌تواند تاثیر بسیاری در عمر استخر بتنی داشته باشد. برای این کار سطح زیرین را صاف و مسطح کنید. در صورتی که خاک سست باشد باید با استفاده از شن یا خاک طبیعی سفت و فشرده کرد. غلتک و تجهیزات مشابه می‌تواند برای‌ تراکم کردن سطح زمین مناسب باشد.

بعد از این کار یک لایه بتن با ضخامت ۵ سانتی‌متر را به کف استخر بریزید. سپس برای تخلیه راحت‌‌تر آب باید پایه استخر را شیب دار بسازید. البته شیب به گونه‌‌ای نباشد که هنگام شنا تعادل از بین برود. پیشنهاد می‌کنیم از حداکثر شیب ۱ در ۴۰ استفاده شود.

مرحله چهارم: آرماتوربندی استخر بتنی

اکنون نوبت به تهیه آرماتوربندی استخر می‌رسد. در این مرحله باید کف و دیواره استخر را با استفاده از شبکه مش آرماتوربندی کرد. آرماتوربندی کف استخر با توجه به مکان و ‌اندازه‌های کاسه استخر، باید یک شبکه یا دو شبکه اجرا شود. چنانچه نیاز باشد از دو شبکه آرماتوربندی استفاده کنید باید از طریق خرک، فاصله میانی شبکه‌ها را ثابت کرد. در غیر اینصورت به خاطر نامتوازن بودن آرماتوربندی، استخر دچار مشکل می‌شود.

مرحله پنجم: لوله کشی و سیم کشی استخر

بعد از آرماتور باید به سراغ سیم کشی و لوله کشی برویم. توجه داشته باشید که سیم کشی و لوله کشی از جمله موارد مهم و حیاتی در طراحی و ساخت استخر بتنی است که باید حتما توسط متخصص و افراد کاربلد انجام شوند. به خصوص سیم کشی که اگر توسط یک فرد غیر حرفه‌‌ای انجام شود بسیار خطرناک است و ممکن است باعث بروز خطر شوک الکتریکی برای افراد شناگر شود. ذکر این نکته نیز ضروری است که سیم کشی باید قبل از روکش استخر انجام شود.

برای لوله کشی، خطوط لوله را زیر میلگرد و تخته سه لا قرار دهید. برای اینکار پیشنهاد می‌کنیم که به طراحی خود سری بزنید تا متوجه شوید که لوله باید در کجا قرار بگیرد. لوله‌ها را در داخل استخر و زیر سد تخته سه لا به بیرون هدایت کنید. بعد از انجام تمام این مراحل، لوله‌ها را در سیستم پمپ و فیلتر نصب کنید. توجه داشته باشید که از پیچ و تاب دادن لوله‌ها دوری کنید.

مرحله ششم: بتن ریزی و آب بندی استخر بتنی

در این مرحله باید دیواره و کف استخر بتنی را قالب بندی و بتن ریزی کنید. بتن ریزی به دو روش قالب گیری و بتن پاشی (شات کریت) قابل انجام است. زمانی که قالب بندی مشکل است روش شات کریت می‌تواند انتخاب بهتری باشد و بیشتر برای سطوح منحنی مناسب است. به علاوه این روش دارای قیمت به‌صرفه‌تری است؛ چرا که به قالب بندی کمتری احتیاج دارد.

ضخامت در پایه بتنی بسیار مهم است و هرچه قدر ضخامت پایه بتنی بیشتر باشد، مقاومت آن نیز افزایش پیدا می‌کند. همینطور از ایجاد شکاف و‌‌ ترک روی دیواره‌ها و کف استخر جلوگیری خواهد کرد. ضخامت استاندارد حداقل ۶ اینچ است. بعد از بتن ریزی باید آب بندی و عایق کاری استخر را انجام داد. عایق کاری با استفاده از فایبر گلاس می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

مرحله هفتم: نصب سیستم و تجهیزات استخر بتنی

در آخرین مرحله از طراحی و ساخت استخر بتنی باید به نصب سیستم‌های مهمی مثل سیستم تهویه استخر، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، سیستم تصفیه شیمیایی و میکروبی و سیستم هوشمند الکتریکال بپردازید.

از سیستم هوشمند الکتریکال استخر جهت مدیریت عملکرد دقیق سیستم تهویه، تصفیه و سیستم گرمایش استفاده می‌شود. این سیستم از تابلو برق هوشمند برخوردار است. این سیستم هوشمند تمام عملکردها و به صورت لحظه‌‌ای مدیریت می‌کند. همانطور که احتمالا می‌دانید سیستم تهویه استخر در کیفیت هوای استخر تاثیر بسزایی دارد. به گونه‌‌ای که با تغییر دمای هوا، سیستم و عملکرد هواساز نیز تغییر خواهد کرد.

دقت کنید که سیستم گرمایش آب استخر باید به دمای بدن انسان نزدیک باشد. بهتر است که سیستم کوره گرمایشی را در استخر خود تعبیه کنید و از طریق مبدل حرارتی آب استخر را به دمای موردنظر برسانید. ولی در صورتی که محل احداث استخر دارای سیستم گرمایشی باشد دیگر نیازی به تاسیسات اضافه نیست و می‌توان از این تأسیسات استفاده نمود.

همچنین تجهیزات مورد نیاز برای طراحی و ساخت استخر بتنی شامل مواردی همچون فیلتر تصفیه لوله و اتصالات، چراغ استخر، تجهیزات ضد عفونی (دورینگ پمپ، کلر زن و دستگاه uv)، پمپ تصفیه، مبدل حرارتی و تجهیزات جانبی مثل نردبان استخر، آبنما، روکش استخر و غیره است.

سخن آخر

امیدواریم مراحل ساخت استخر بتنی برای شما عزیزان مفید بوده باشد و برای اجرا و طراحی استخر بتنی خود یک دید کامل و آگاهانه کسب کرده باشید. فراموش نکنید که ضخامت بتن به صورت استاندارد چقدر می‌تواند به دوام و عمر بالای استخر بتنی کمک کند. برای مشاوره و جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص طراحی و ساخت استخر می‌توانید با مشاوران ما در اول سرویس تماس بگیرید.

4.3/5 - (3 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.