نصب-پمپ-زمینی

اصلی ترین معضلات در ساختمان های مرتفع کمبود آب خصوصا در فصل تابستان می باشد. برای همین نصب پمپ زمینی به شکل تخصصی برای بهبود بخشیدن به روند انتقال آب سرد یا گرم تولید شده توسط تاسیسات به داخل ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار است. پمپ زمینی آب را در داخل مدار لوله رفت یا لوله برگشت و منبع آب گرم مصرفی به جریان می اندازد و به این شکل از هدر رفت گرمای آب مصرفی در لوله ها جلوگیری می کند. نصب کردن پمپ زمینی از سری اقدامات تخصصی اول سرویس محسوب می شود.

اول سرویس به عنوان مرکز نصب پمپ زمینی آماده ارائه خدمات نصب و راه‌اندازی پمپ زمینی و خطی و انواع پمپ سانتریفیوژ می باشد.

 

معرفی پمپ زمینی

پمپ های زمینی یک شاسی فلزی دارند که روی فندانسیون بتونی نصب می شوند. این پمپ ها برای تامین ظرفیت های بالا به کار برده می شوند.

پمپ های خطی ساده هستند و ورودی و خروجی آن ها در یک مدار قرار می گیرد و از پمپ های زمینی کوچکترند. اما پمپ های زمینی نسبت به پمپ خطی ابعاد بزرگتری دارند و لوله کشی آن ها نسبت به نوع خطی سخت‌تر است و ورودی و خروجی پمپ با هم اخلاف 90 درجه دارند.

 

پمپ سانتریفیوژ چیست؟

پمپ زمینی یک از انواع پمپ سانتریفیوژ برای جریان دادن آب در داخل برج خنک‌کننده، چیلر و کویل های سرمایشی و بازگردانی چگالنده به دیگ بخار و غیره به کار می رود. پمپ سیرکولاتور از چدن ساخته شده و الکتروموتور آن هم از چدن یا از جنس برنج است. الکتروموپمپ دستگاه با دور 1450 می چرخد و مدام در حال کار کردن است.

 

انواع پمپ سانتریفیوژ

در پمپ های سانتریفیوژ انرژی بر اساس ویژگی گریز از مرکز به سیال فرستاده می شود. این پمپ ها بر اساس لوله کشی و قرار گیری در مدار به دو نوع پمپ خطی و پمپ زمینی دسته بندی می شود .

کاربرد پمپ آب برای به جریان انداختن آب گرم و سرد در سیستم گرمایش و سرمایش ، پمپ های شناور برای چاه های عمیق و لجن کش برای استفاده در سیستم فاضلاب می باشد.

 

انواع سانتریفیوژ از لحاظ ساختار

از لحاظ ساختار دو نوع پمپ سانتریفیوژ وجود دارد که سیرکوله و پمپ تامین فشار هستند. پمپ سیرکوله دبی بالایی دارد و حرارت را در سیستم حرارت مرکزی انتقال می دهد و نوع دوم وظیفه تامین فشار را دارد. این پمپ ها می توانند با فشار بالا، آب مصرفی ساختمان های چند طبقه را تامین کنند.

 

جزئیات نصب پمپ زمینی

نحوه-نصب-پمپ-زمینی

برای نصب اصولی و تخصصی به طوری که بازدهی دستگاه را بالا ببرد و هزینه های تعمیر را به حداقل برساند. در ادامه به کلیات و جزئیات نصب و راه‌اندازی پمپ زمینی می پردازیم.

1.   محل نصب پمپ سانتریفیوژ

✔️ باید پمپ زمینی را در جایی نصب کنید که بتوانید به راحتی آن را به شکل دوره ای بارزسی کنید تا در صورت نیاز بتوانید برای تعمیر آن از یک تاسیسکار کمک بگیرید.

✔️ محل نصب پمپ باید تا حدامکان نزدیک منبع آب باشد. سطح پمپ باید در جایی باشد که محکم بوده و در برابر ریزش آب مقاوم و مستحکم باشد.

✔️ فوندانسیون نصب کردن پمپ زمینی بایستی متناسب با جنس بتن باشد و پیچ های فوندانسیون مطابق ابعاد و متناسب داخل نقشه داخل بتن مستقر شود.

 

2.    تراز کردن

لازم است که در هنگام نصب پمپ روی فندانسیون دستگاه به خوبی تراز باشد. چون به دلیل تکان ها و لرزش های حین حمل و نقل از کارخانه ممکن است تراز اولیه به همان شکل خود باقی نماند.

 

3.    مراحل نصب روی فنونداسیون

✔️ پمپ را روی فونداسیون بگذارید. بین سطح فونداسیون و کف شاسی فاصله ای برابر 1 اینچ توسط گوه ایجاد کنید.

✔️ زاویه سطح شاسی را نسبت به سطح افقی تنظیم کنید. برای این کار از گوه استفاده کنید.

✔️ پیچ های فونداسیون را ببندید تا شاسی روی گوه ها محکم نگه داشته شود.

✔️ یک خط کش مستقیم روی فلنچ کوپلینگ بگذارید و هم محور بودن دو نیمه کوپلینگ را در 4 نقطه کوپلینگ چک کنید.

✔️ فاصله بین سطوح دو نیمه کوپلینگ هم بایستی بررسی کنید تا کاملا یک نواخت باشد. دو نیمه کوپلینگ را با جابه جایی گنه های زیر شاسی تراز شده، هم محور کنید. ضمن این کار شاسی نیز تراز می شود.

✔️ دور تا دور فونداسیون را به وسیله قاب بپوشانید و درون آن را تا نقطه ای حدود یک اینچ (2.54 سانتی‌متر) بالاتر از کف شاسی، از سیمان پر کنید.

✔️ اجازه دهید سیمان به مدت 48 ساعت خود را بگیرد تا سفت شود.

 

4.    اتصال لوله ها به پمپ

✔️ برای متصل کردن لوله ها بایستی لوله ها را در یک راستا قرار دهید. هرگز لوله ها را با فشار پیچ نکنید. چون با این کار ممکن است پمپ از حالت تراز خود خارج شود

✔️ پایه ها و بست های لوله ها باید طوری ببندید تا هیچ گونه نشتی به داخل پمپ نفوذ نکند

✔️ پس از نصب و استقرار لوله ها، بار دیگر باید تراز بودن پمپ را چک کنید

✔️ در صورتی که لوله ها در معرض تغییرات دمایی باشند، باید برای جلوگیری از ایجاد تنش در لوله ها تمهیدات لازم را انجام دهید

✔️ لوله را چنان نصب شود که هیچ گونه ارتعاشی به اسکلت و دیواره های ساختمان وارد و سروصدا ایجاد نشود.

 

5.    لوله کشی خط دهش

برای حفاظت از پمپ زمینی لازم است یک شیر کشویی و شیر یک طرفه در نزدیکی خط دهش پمپ نصب شود. شیر یک طرفه را بین پمپ و شیر کشویی نصب کنید

فراموش نکنید که قطر خط لوله دهش نباید از قطر دهانه دهش پمپ کمتر باشد. پیشنهاد می کنیم که از 1 یا 2 سایز بیشتر از این مقدار استفاده کنید.

 

6.    لوله کشی خط مکش

لوله کشی خط مکش را مستقیم و کوتاه انجام دهید. بایستی این خط لوله یک یا دو سایز بزرگتر از نازل پمپ زمینی باشد. ارتفاع مکش از 15 فوت کمتر نباشد. سیالات داغ باید توسط نیروی وزن خود به نقطه مکش پمپ جریان داده شوند

نصب یک سوپاپ یک طرفه در خط مکش پمپ، دستگاه را پر از آب نگه می دارد. در واقع لازم است که سطح سوپاپ یک طرفه حداقل برابر با دهانه مکش پمپ اما ترجیحا بزرگتر باشد.

 

7.    بررسی نهایی تراز بودن

بعد از اتمام لوله کشی باید بار دیگر تراز بودن پمپ را کنترل کنید؛ چون در غیر این صورت خط لوله دچار تنش می شود.

 

راه‌اندازی پمپ زمینی

راه‌اندازی-پمپ-زمینی

بعد از نصب و قبل از راه‌اندازی پمپ زمینی بایستی پوسته و لوله مکش آن از آب پر باشد. در صورت پر نبودن لوله مکش از آب، پمپ از کار می افتد و به جای آب هوا را پمپاژ می کند. پمپ ها را به سه روش می توانید از آب پر کنید:

✔️ پوسته و لوله مکش را از آب پر و آب درون آن توسط شیر نگهداری کنید.

✔️ پمپ را به وسیله پمپ خلا پر کنید.

✔️ به وسیله یک ایجکتور بخار، پر از هوا یا آب کنید.

هنگام راه‌اندازی پمپ باید شیر دهش را به شکلی تنظیم کنید که حداقل فشار لازم به محرک اعمال شود. برای راه‌اندازی پروانه های نوع رادیال ( محوری Radial ) شیر را بسته نگه دارید و برای پمپ های نوع جریان مخلوط شیر را باز کنید. بایستی شیر را به شکل تدریجی باز کنید تا از تحمیل بار اضافی و ناگهانی به محرک جلوگیری شود.

 

مراحل راه‌اندازی پمپ زمینی

1.   متوقف کردن پمپ

قبل از اینکه موتور پمپ را خاموش کنید بایستی شیر دهش در همان موقعیت زمان راه‌اندازی قرار دهید تا انرژی کمتری به هدر رفته و از تولید موج در سیستم لوله کشی جلوگیری شود.

 

2.    تسمه محرک

برای نصب پمپ با محرک تسمه ای V شکل تسمه بایستی کاملا تراز بوده چون هر گونه نابرابری و عدم تراز می تواند منجر به فرسودگی تسمه شود و عمر دستگاه را کوتاه کند. تسمه های V شکل به گونه ای سفت کنید که در جایشان سر نخورند.

 

3.    رینگ های سایشی ( Wearing Rings)

تراز بودن و شلی رینگ های سایشی را باید بر اساس نوع مایع تحت پمپاژ، و در طی زمان های معین بازرسی کنید. برای مایعات حاوی اسید خورنده بایستی بازرسی به شکل ماهانه صورت بگیرید. در مورد زلال بودن آب سرد ، بازرسی سالانه می تواند کفایت کند.

در صورتی که رینگ های سایشی افزایش پیدا می کند، دبی و هد پمپ دچار افت می شود. اگر میزان شلی بیش از حد مجاز باشد یا دبی و هد پمپ کافی نباشد، باید رینگ های سایشی را تعویض کنید.

 

4.    حفاظت کاسه نمد و واشر

در شرایطی که امکان استفاده از یک منبع خارجی آب زلال را ندارید لازم است که از یک جدا کننده استفاده کنید. این روش به شما کمک می کند از ورودی کثافات و مواد خورنده به سطح کاسه نمک جلوگیری کنید. هم چنین این روش طول عمر کاسه نمد پمپ را افزایش می دهد و از همه مهم تر هزینه های تعمیرات را به حداقل می رساند.

به این صورت مواد خارجی به طور کامل جدا می شوند و مایع زلال به محفظه پمپ منتقل می شود. این امکان زمانی کارساز است که می خواهید در زمان راه‌اندازی پمپ، مایع حاوی مواد خارجی را پمپاژ کنید.

 

5.    حفاظت پمپ در برابر خشک گردی

برای حفاظت هر چه بیشتر از اجزای پمپ مانند رزگیرهای مکانیکی، پرده ها، رینگ ها و قطعات دیگر حساس دستگاه از یک وسیله متوقف کننده خودکار استفاده کنید.

این وسیله به راحتی نصب می شود و در صورتی که افت فشار صورت گرفت عملکرد سیستم را متوقف می کند و از راه هشدار دهنده صوتی یا لامپی به شما اخطار می دهد.

 

6.    بوش محور

در صورت نشتی آب بایستی بوش محور را تعویض کنید. اگر آب پمپاژ شده دارای شن یا مواد ساینده باشد باید اقدامات زیر را انجام دهید تا مانع از آسیب به بوش شوید:

✔️ برای پمپ های تک ورودی راه آب بند به کاسه را ببندید.

✔️ برای روان کاری از گریس یا آب زلال از یک منبع دیگر استفاده کنید.

✔️ بوش را از مرغوب ترین مواد مقاوم در برابر خوردگی انتخاب کنید.

✔️ در صورتی که دهانه مکش پمپ تحت مکش باشد و فشار آب بندی تامین نشود، هوا از طریق کاسه نمد به داخل پمپ زمینی نفوذ می کند. برای همین برای آب بندی پمپ بایستی آب از یک منبع دیگر با فشار بیشتر، تامین شود

✔️ اگر تامین آب زلال یا فشار مورد نیاز از منبع دیگر امکان پذیر نبود، می توانید در مسیر لوله ورود آب به قسمت آب بند فیلتر نصب کنید.

 

7.    واشر

در هنگام نصب پمپ برای سیال تحت پمپار آب سرد زلال، از واشر ساخت شده از الیافت دراز و به خوبی به روغن آغشته شده استفاده کنید. در صورتی که قرار است از سیالی به جز آب استفاده کنید بایستی واشر مخصوص آن را به کار ببرید.

 

8.    درزگیرهای مکانیکی

این وسیله می تواند جایگزین خوبی برای واشرهای معمولی باشد. استفاده از این درزگیرها در مواردی که کنترل مطلق نشتی مایع ضروری است، توصیه می کنیم

نصب صحیح درزگیرهای مکانیکی، نیاز به عامل انسانی را به حداقل می رساند. تنها کافی است سطوح درزگیرها را با روغن یا گریس روان کاری کنید. در صورت کار سنگین و مداوم دستگاه، طول عمر متوسط این درز گیرهای مکانیکی 3 الی 4 ماه می باشد. در صورت استفاده از مایعات زلال دوام آن ها به 24 ماه هم می رسد.

 

لوله کشی تخصصی و حرفه ای ترین

لوله کشی تخصصی مهم ترین اصول برای نصب کردن پمپ زمینی است . چون استفاده از لوله های بی کیفیت یا عدم رعایت نکات منفی پمپ سانتریفیوژ را ضعیف می کند. راندمان کار را پایین می آورد و باعث افزایش ناپایداری پمپ می شود.

 

توصیه های اجرایی نصب پمپ زمینی

معرفی-پمپ-زمینی

 

✔️ بر اساس استانداردهای تاسیسات در ساختمان هایی که 8 واحدی یا بیشتر هستند استفاده از پمپ سیرکولاتور الزامی می باشد

✔️ برای تفکیک عملکرد یا بهره برداری بهتر پمپ یا بهبود مسیر گردش آب گرم در دیگ منبع کویل دار بهتر است در فصول مختلف سال پمپ جداگانه نصب شود

✔️ معمولا دمای ترموستات جداری روی خط لوله مکش پمپ زمینی، بایستی حدود 5 درجه سانتیگراد کمتر از دمای تعیین شده ترموستات مستغرق دیگ آب گرم موتورخانه ساختمان تنظیم شود.

✔️ الزامی است که در مسیر لوله مکش کلیه پمپ ها صافی و در مسیر لوله ورودی و خروجی پمپ های سیرکولاتور زمینی لرزه گیر نصب کنید

✔️ نصب شیر فلکه دروازه ای همراه با مهره ماسوره، در مسیر لوله آب رفت و برگشت برای حداقل قطعی جریان آب داخل لوله و خروج پمپ از محل انجام تعمیرات احتمالی الزامی است

✔️ لازم است که یک مسیر لوله بای پس برای هر پمپ تک مداره با سایز لوله اصلی به همراه شیر فلکه دروازه ای در مسیر لوله بای پس نصب کنید.

✔️ برای جلوگیری از بازگشت آب سیستم به سمت پمپ ها، بایستی شیر یک طرفه را به شکل افقی در مسیر آب خروجی از پمپ نصب کنید.

 

برای کسب بهره مندی از خدماتی مانند تعمیر بوستر پمپ آب و تعویض منبع کوئل دار با شماره های مجموعه تماس بگیرید.

 

نصب اصولی و تخصصی

گفتنی است که نصب کردن پمپ زمینی کاملا تخصصی است و اگر دانش و مهارتی در این زمینه ندارید خودتان اقدام به نصب آن نکنید. کار نصب انواع پمپ سانتریفیوژ خود را به اول سرویس بسپارید. کلیه نصابان ما دوره های لازم را گذراندند و از دانش و تخصص کار نصب سرویس و تعمیر پمپ زمینی برخوردار می باشند و به خوبی می توانند پاسخگوی نیاز شما مشتریان محترم باشند.

 

نصب پمپ زمینی در تهران

چنانچه قصد نصب کردن پمپ زمینی و درخواست اعزام نصاب پمپ زمینی تضمینی و حرفه ای در شهر تهران را دارید، کافی است با استفاده از فرم ثبت سفارش اطلاعات خود را ثبت کنید، تا با شما تماس بگیریم یا با استفاده از شماره های درج شده در سایت با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان در زمینه کلیه خدمات در خصوص تعمیر و سرویس نصب پمپ آب موتورخانه برخوردار شوید.

 

هزینه نصب پمپ زمینی و منبع در ساختمان

قیمت نصب پمپ زمینی از آن دسته خدماتی است که به محاسبات دقیق نیاز دارد و تحت تاثیر عوامل مختلفی متفاوت می باشد. بنابراین نمی توان به طور قطع و بدون مراجعه حضوری کارشناس و سنجش شرایط نصب قیمت دقیقی برای دستمزد نصباب پمپ زمینی اعلام کرد. نوع خدمات و محاسبه نهایی اجرت نصاب پمپ زمینی بعد از بازدید امکان پذیر خواهد بود.

 

پارامترهای موثر بر قیمت نصب انواع پمپ

پارامترهایی وجود دارند که روی هزینه های نصب پمپ تاثیر می گذارند. اولین نکته بابت برآورد قیمت نصب پمپ این است که شما پمپ مخزن دار می خواهید بدون مخزن تحت فشار . هم چنین قصد دارید در کنار پمپ از مخزن تحت فشار هم استفاده کنید

متراژ ساختمان، تعداد طبقات، تعداد شیرهای آب ، اضافه کردن تجهیزات مختلف به پمپ آب از قبیل منبع، مخزن تحت فشار، تانکر و کلید اتوماتیک هم روی هزینه های نهایی تاثیر گذار خواهند بود. شما مشتریان عزیز می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه های مربوط به نصب پمپ های زمینی با مشاوران ما در قسمت فروش پمپ زمینی تماس بگیرید.

 

سخن آخر

مجموعه اول سرویس تمام کار های تاسیساتی اعمم از نصب پمپ زمینی در زمینه نصب بوستر پمپ آب و تعمیر آن و تعمیر پمپ زمینی و کلیه کارهای خدماتی تعمیر و نصب موتورخانه و اجرای تصفیه خانه استخر را به صورت کاملا تخصصی فعالیت می کند. شما می توانید برای رفع مشکل خود با این مجموعه در تماس باشید.

 

 

سوالات متداول در رابطه با نصب پمپ زمینی :

نحوه ارتباط با اول سرویس برای نصب کردن پمپ زمینی چگونه است؟

وارد سایت اول سرویس شوید درخواست خود را ثبت کنید یا مستقیم با شماره های ما تماس حاصل فرمایید

هزینه نصباب پمپ زمینی چقدر است؟

متراژ ساختمان، تعداد طبقات برند و مدل پمپ نوع خدمات و مقدار تجهیزات محل نصب، طول لوله کشی از سری عوامل هستند که روی قیمت نهایی نصب کردن پمپ زمینی مؤثر می باشند و قیمت نهایی را تعیین می کنند.

آیا اول سرویس بابت نصب به گارانتی می دهد؟

بله کلیه خدمات ما گارانتی 6 ماهه دارند.

به این مطلب امتیاز دهید...
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.