با پیشرفت و توسعه زندگی شهر نشینی ، ساخت و افزایش تعداد آپارتمان ها روز به روز افزایش پیدا کرده است و منازل مسکونی یک یا دو واحدی هرکدام به ساختمانهای بلند مرتبه یا انبوه تبدیل شده است .این در حالی است که زیر ساختهای شهر نشینی کماکان بر اساس همان الگوی قدیمی و سنتی ادامه دارد.شبکه آبرسانی شهری نیز هنوز بر اصول گذشته در حال آبرسانی به  شهروندان عزیز میباشد که قطعا جوابگوی تراکم جمعیت و تعداد زیاد آپازتمان های کوچک و بزرگ نبوده است.در کنار فرسوده بودن مسئله کمبود آب نیزکه از پیامدهای مصر ف  نادرست آب ، فرهنگ اشتباه استفاده از منابع زیرزمینی و قرار گرفتن ایران در منطقه خشک و کم آب و دیگرمسائل فنی و …میتواند از دلایل کمبود و افت فشارآب در ساختمانها و آپارتمانهای متراکم شهری باشد.

برای برون رفت از این مشکل مهندسان و طراحان اقدام به طراحی مینی پمپ آب کردند.حال باید بدانیم پمپ آب چیست

پمپ آب چیست؟

مینی پمپ یک دستگاه الکترومکانیکی که وظیفه انتقال ، گردش و افزایش فشار یک سیال را به عهده دارد.پمپها ابعاد اشکال ، ظرفیتها و کاربردهای فراوان و متفاوتی در صنعت داشته که در این مقاله لزوما به مینی پمپ آب خانگی و کاربرد آن در آپارتمان و ساختمانهای مسکونی می پردازیم.

هنگامی که در حال لذت بردن از یک دوش آبگرم در زمستان یا آرامش گرفتن زیر دوش آب خنک در اوج گرمای تابستان هستیم ، این افت فشار آب یا سرد و گرم شدن آب است که میتواند این لذت و آرامش را تبدیل به سخت ترین و سیاه ترین لحظات روزما کند.

این افت فشار آب سرد و گرم شدن شما را وادار به نصب پمپ افزایش فشار آب میکند اما شما در طبقات بالای آپارتمان هستید و طبقات پایین تر دچار افت فشار آب و سرد و گرم شدن نیستن و زیر بار هزینه خرید و نصب پمپ آب نمیروند. چه باید کرد ؟

چگونه فشار آب آپارتمان را افزایش داد ؟

با نصب یک دستگاه مینی پمپ آپارتمانی که همان پمپ زیر پکیجی است میتوانید فشار آب آپارتمان خود را افزایش دهید ، بدون آنکه نیاز به قانع کردندیگر افراد ساختمان و واحدهای دیگربرای نصب پمپ آب خانگی باشد.

مینی پمپ آپارتمانی چیست ؟

مینی پمپ آپارتمانی یا مینی پمپ تامین فشار داخل واحد ، همان پمپ آب کوچک است اما در ابعاد و ظرفیت های کمتر که مخصوص نصب در داخل آپارتمان میباشد و مهمترین مزیت آن ، صدای کمتر نسبت به پمپهای مرکزی است.

محل نصب پمپ آب خانگی کجاست ؟

محل نصب مینی پمپ آب خانگی با توجه به نوع لوله کشی و محل قرار گرفتن شیر اصلی آب آپارتمان متغیر میباشد حتما میدانید که آب سرد یا گرم آپارتمان شما از کدام قسمت وارد ساختمان شما شده است.در آنجا یک شیر اصلی نصب شده این همان شیری است که شما در هنگام خروج از منزل یا بروز مشکلی در لوله های ساختمان آنرا میبندد و آب کل واحد شما قطع میشود.

این محل دقیقا محل نصب مینی پمپ آپارتمانی است که معمولا در گوشه ای از سرویس بهداشتی یا آشپزخانه یا زیر سینک ظرفشوئی یا در بالکن آپارتمان کنار پکیج دیواری است.

آیا مینی پمپ خانگی بی صداست ؟

باید بدانید که مینی پمپ خانگی بی صدا نیست اما کم صداست و این را هم بدانید که با توجه به ساختار قطعات مینی پمپ آپارتمانی ، این پمپ فقط در هنگام استفاده ازآب روشن میشود و صدای آن آزاردهنده و دائمی نیست پس نگران نباشید.

پمپ زیر پکیجی چیست ؟

پمپ زیر پکیجی همان مینی پمپ آپارتمانی است که به نامهای دیگر همانند پمپ آب خانگی، مینی پمپ افزایش فشارآب ، مینی پمپ تامین فشار آب واحد ، پمپ زیر آب گرمکن یا پمپ آپارتمانی نیز مشهور است که همگی از کارآیی واحدی برخوردار است.

نکاتی که در مورد مینی پمپ آپارتمانی باید بدانید

1-    مینی پمپ آپارتمانی برای آب سرد و آب گرم تا دمای 42 درجه طراحی شده است.

2-    می توان برای خط آب سرد و خط آبگرم جداگانه مینی پمپ آب خانگی نصب کرد این برای آپارتمانهایی که از موتورخانه مرکزی شوفاژ استفاده میکنند صادق است.

3-    می توان در کنار مینی پمپ آب خانگی منبع ذخیره نیز نصب کرد ، منبع ذخیره برای ساختمانهایی که قطعی آب کامل دارند الزامی است.

4-    مینی پمپ آپارتمانی باید در ابتدای خط لوله ورودی به آپارتمان نصب شود.

5-    مینی پمپ باید به صورت عمودی یا افقی نصب شود اگر مینی پمپ به صورت کج یا اریب نصب شود از عمر مفید آن کاسته میشود و تاثیر به سزایی در کاهش بهره وری مینی پمپ دارد.

مصارف و کارائی مینی پمپ چیست ؟

از مینی پمپ در دستگاههای کوچک صنعتی به عنوان انتقال آب میتوان استفاده کرد در حالی که در ساختمان میتوان در سیر کوله آب ، افزایش فشار آب در زیر پکیج یا آبگرمکن بهره برد.درچرخش آب داخل آکواریوم یا تزریق اکسیژن در مزارع پرورش ماهی های زینتی می توان از مینی پمپ کمک گرفت.

آیا مینی پمپ تامین فشار داخل واحد یک پمپ بی صدا است؟

پمپ بی صدا پمپی است که خاموش است از آنجا که الکتروموتور پمپ آب تامین فشار داخل واحد با سرعت بالا میچرخد پس عملا پمپ بی صدا نیست اما با توجه به ساختار مینی پمپ میتوان گفت که این نسل از پمپ آب کم صداست.

پمپ بی صدا از دسته پمپ های سیرکولاتور است که در سیستم موتورخانه یا داخل پکیج نصب میشود.این پمپ ها را میتوان پمپ های بی صدا گفت چون از دور موتور پائین برخوردار بوده و توانائی افزایش فشار آب را ندارد.

علل کمبود فشار آب داخل آپارتمان

  • افت فشار آب شهری
  • فرسودگی و گرفتگی لوله آبگرم از موتورخانه تا آپارتمان ( برای ساختمانهای دارای موتورخانه مرکزی )
  • فرسودگی و گرفتگی لوله کشی آب داخلی واحد آپارتمان
  • گرفتگی و ایجاد رسوب درداخل مبدل پکیج یا آبگرمکن
  • ایجاد نقص فنی در پمپ آب مرکزی ( برای ساختمانهایی که پمپ آب مرکزی دارند )

آیا مینی پمپ افزایش فشار آب بهترین انتخاب است ؟

مینی پمپ افزایش فشار آب از گزینه هایی است که در حال حاضر از پرفروشترین پمپهای در بازار است .مباحث اقتصادی ، اختلاف فرهنگها ، مشکلات جاری در فرهنگ آپارتمان نشینی ، ضعف در شبکه آبرسانی و عمر بالا و فرسوده بودن لوله کشی آب داخل ساختمان از دلایلی است که نیاز به مینی پمپ افزایش فشار آب ، بیشتر احساس می شود برای ما ایرانیان فشار آب ، خصوصا فشار آبگرم در هنگام دوش گرفتن یا از اهمیت ویژه ای برخوردار است هر چند که آب سرد از مصرف بیشتری برخوردار است وقتی که دچار افت فشار آب در آپارتمان می شویم ابتدا باید به دنبال علت آن باشیم اگر هیچ کدام از دلایلی که قبلا ذکر شد باعث کمبود فشار آب نباشد قطعا چاره کار نصب مینی پمپ افزایش فشار آب است ، چون نه می توان از محل زندگی خود نقل مکان کرد و نه می توان ساکنین آپارتمان را مجاب به نصب پمپ آب مرکزی کرد.و متاسفانه تنها راه چاره استفاده از مینی پمپ افزایش فشار آب است.

سوالات و نکات مهم در نصب مینی پمپ تامین فشار داخل واحد

  • قبل از خرید مینی پمپ تامین فشار داخل واحد حتما از علل کمبود فشار آب که در این مقاله به آن اشاره شده است مطمئن شوید.
  • مینی پمپ افزایش فشار آب تا حدود %15 مشکل کمبود فشارآب را بر طرف میکند
  • مینی پمپ تامین فشار آب کم صداست اما بی صدا نیست
  • قیمت مینی پمپ خانگی در تنوع قدرتها متفاوت است
  • برند و نوع مینی پمپ تامین فشار داخل واحد در قیمت مینی پمپ خانگی موثر است
  • گروه خدماتی اول سرویس https://www.avalservis.com/ و فروشگاه آنلاین هوایش https://www.havayesh.com/  در زمینه فروش مینی پمپ افزایش فشار آب ارائه قیمت مینی پمپ خانگی با تعرفه مناسب و همچنین نصب پمپ و نصب رادیاتور آماده ارائه خدمات برتر می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)