تعویض منبع دوجداره

منبع دوجداره , تعویض منبع دوجداره ، منبع دو جداره موتورخانه

تعویض منبع دوجداره عملیاتی است که عموماً چند سال یکبار در موتورخانه اجرا می گردد اینکه چرا منبع دوجداره در موتورخانه های قدیمی طول عمر بیشتری نسبت به منبع های امروزی داشت دلایلی دارد که مهمترین آن به کیفیت ورق گالوانیزه و رعایت قواعد و قوانین در مراحل تولید باز می گردد .ضمن اینکه علاوه بر داشتن تجربه و تخصص رعایت اصول در فرآیند تعویض و جابجایی منبع دوجداره توسط نصاب نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است .

پرسنل مجرب ما در کمترین زمان کنار شما خواهد بود
تعمیرات همراه با گارانتی
همین حالا تماس بگیرید….

 

با توجه به قیمت‌های گزاف فولاد ،جوشکاری یا به نوعی تعمیر جزئی منبع نیز امکان پذیر است در صورتی که مکرراً انجام نگردد که به نوعی آفتابه خرج لحیم کردن است.

منبع دوجداره حجیم ترین قطعه در موتورخانه شوفاژ است و لازم است که در محلی نصب شود که هنگام جابجایی آن به قطعات دیگر آسیب وارد نشود.

جنس ورق منبع بسیار مهم است این ورق باید از جنس گالوانیزه باشد نه  اینکه ورق سیاهی باشد که به روش غیر استاندارد فقط آبکاری گالوانیزه شده باشد

از ایزوله کردن مجدد منبع بعد از از تعویض دریغ نکنید زیرا در مصرف انرژی تاثیر بسزایی داشته و باعث کاهش مصرف آن می گردد.

جهت کسب مشاوره با کارشناسان اول سرویس در زمینه خدمات تاسیسات موتورخانه تماس بگیرین.

 منبع دوجداره چیست ؟

منبع دوجداره متداولترین مبدل تولید آب گرم بهداشتی در ساختمان هایی است که به موتورخانه شوفاژ مجهز هستند با نگاهی دیگر می‌توان گفت این منبع اقتصادی ترین روش تولید آب گرم در موتورخانه می باشد. بدین معنی که منبع دوجداره بدون نیاز به پمپ سیرکولاتور آب را در منبع گردش درآورده و باعث تولید آب گرم می گردد این در حالی است که منبع کویل دار ، مبدل صفحه یا مبدل های پوسته لوله نیاز مبرم به گردش آب توسط پمپ دارند.

منبع دوجداره به هیچ عنوان نیاز به شستشو داخلی یا اسیدواش ندارند و به دلیل فاصله زیاد بین جداره اول و جداره دوم دچار رسوب نمی‌شود ولی در مبدل های دیگر فاصله کم بین جداره ها بعد از مدتی رسوب مانع چرخش آب می‌شود ضخامت ورق در این منبع رابطه مستقیم با وزن و طول عمر منبع دارد هرچه ضخامت ورق بیشتر باشد وزن بیشتر و عمر ان طولانی تر می باشد به واسطه تماس مستقیم آب بهداشتی باجداره منبع و ورق لزوما باید از جنس گالوانیزه باشد تا آب با بدنه ی منبع واکنش شیمیایی تشکیل ندهد و مانع بروز مشکلات بهداشتی بگردد در حال حاضر با توجه به کیفیت ورق های موجود در بازار طول عمر منبع دوجداره حدود ۱۰ سال است و پس از آن نیاز به تعویض منبع دوجداره در موتورخانه ساختمان احساس میشود

طرز کار منبع دوجداره

طرز کار منبع دوجداره بسیار ساده است این منبع از دو جداره ورق گالوانیزه تشکیل شده است که جدار داخلی محل انباشت آب سردی است که بر اساس تماس غیرمستقیم با جداره بیرونی که محل گردش آب داغ است گرم می گردد به عبارت دیگر اساس کار منبع دوجداره روش تبادل حرارت از آب داغ تولید شده توسط دیگ و مشعل و آب سرد ورودی به منبع از آب شهر است.

لازم به توضیح است که ملاک لیتراژ منبع ظرفیت منبع داخلی آن است نه محاسبه جداره بیرونی آن و روش محاسبه آن به دست آوردن حجم استوانه بر اساس فرمول مجذور قطر در طول منبع است مثال اگر قطر یک منبع دوجداره ۶۰ سانتی متر باشد و طول آن دو متر باشد ظرفیت آن منبع ۱۸۰۰ لیتر است .

نصب منبع دوجداره

نصب منبع دوجداره باید کاملا اصولی  بر پایه قواعد فنی صورت پذیرد منبع دوجداره باید بالاتر از کلکتور برگشت قرار گیرد تا بدون نیاز به پمپ سیرکولاسیون آب داغ در آن گردش کند این نکته‌ای است که طراحان و مهندسان تاسیسات همیشه بر آن تاکید داشته تا از مهمترین مزیت منبع دوجداره یعنی عدم نیاز به پمپ بی‌بهره نمانند مجریان و نصابان موتورخانه همیشه محل نصب منبع را طوری انتخاب می‌کنند که در هنگام تعویض منبع دوجداره و هنگام تخلیه آب داخل آن آب روی تجهیزات برقی مانند مشعل پمپ تابلو برق و مدار سیم کشی نریزد و موتورخانه دچار مشکلات بزرگ تر نگردد.

ضمن اینکه بهتر است منبع در نزدیکی درب موتور خانه نصب شود تا در زمان تعویض امکان حمل و نقل و قرار دادن منبع روی پایه به راحتی انجام شود . این حسن انتخاب باعث کاهش هزینه دستمزد نیز می شود و نیازی به بریدن لوله های جانبی و باز کردن ملزومات دیگر نباشد

تعمیر منبع دوجداره

تعمیر منبع دوجداره اصولا به صرفه تر از تعویض منبع دوجداره است چرا که نیاز به باز کردن منبع و خریداری حمل و نقل و نصب مجدد آن نیست، اما باید در نظر گرفت که تعمیر منبع همیشه راه اقتصادی و منطقی نیست و تعویض آن به صرفه تر است . عمر تمامی سطح منبع با هم برابر است و اگر به هر دلیلی قسمت دچار پوسیدگی یا نشتی می شود دلیل بر آن نیست که سطوح دیگر منبع سلامت کامل برخوردار است فقط با کمی تاخیر نسبت به محل پوسیدگی  دچار نشتی می‌گردد .

تعویض عدسی منبع دوجداره نیز تنها تعویض کلی آن را به تأخیر می‌اندازد و به مانند قرص‌مسکن عمل می‌کند وقتی صحبت از تعمیر منبع به میان می‌آید یعنی روی سطح منبع باید عملیات جوشکاری صورت بگیرد فرآیند جوشکاری به دلیل حرارت بالا باعث از بین رفتن آبکاری گالوانیزه ورق می گردد و این خود عامل واکنش شیمیایی اکسید شدن در آن نقطه می شود و در آینده نزدیک دچار پوسیدگی و زنگ زدگی می گردد در نظر داشته باشید جوشکاری منبع و با جوشکاری درب و پنجره متفاوت است و مستلزم تجربه فراوان در عمل جوشکاری منبع است .

هواگیری منبع دوجداره

هواگیری منبع دوجداره فرآیندی است که پس از تعویض منبع دوجداره یا به عبارتی تخلیه آب جداره دوم به هر دلیل لازم است اگر در مسیر لوله کشی رفت و برگشت آب شوفاژ مربوط به جداره بیرونی مقداری هوا وجود داشته باشد عملاً جداره بیرونی سرد شده و فرآیند تولید آب گرم مختل می‌گردد و لازم است که عملیات هواگیری صورت گیرد.

روش هواگیری منبع و بسیار ساده است و غالباً در بالاترین قسمت لوله رفت منبع (لوله‌ای که از بالا به منبع متصل است) یک شیر هواگیری قرار دارد در هنگام هواگیری فقط کافیست که مقداری شیر را باز کرده تا هوای داخل آن تخلیه کرد و آب جایگزین هوا شود در نظر داشته باشید که در امتداد شیر باید لوله یا شیلنگ ای باشد که آب روی  منبع یا تجهیزات جانبی مانند مشعل پمپ یا تابلو برق نریزد بهتر است در هنگام هواگیری از منبع پمپ شوفاژ خاموش باشد تا کلیه هوای موجود در مدار لوله کشی تخلیه گردد اگر از عملکرد صحیح مدار به کشی شوفاژ مطمئن شدید ولی بدنه منبع دوجداره کماکان سرد بود به احتمال زیاد منبع نیاز به هواگیری دارد.

علت سرد بودن منبع دوجداره

علت سرد بودن منبع دوجداره تابع بود فاکتورهای زیادی است در ابتدا باید از کارکرد مشعل و روشن بودن آن اطمینان حاصل کنید اگر مشکل خاموش بودن نسبت به روشن کردن یا رفع ایراد آن اقدام کنید.

از باز بودن شیر فلکه های رفت و برگشت لوله های متصل به منبع دوجداره روی کلکتور مطمئن شوید از آنجا که اکثر شیر فلکه های شوفاژ از مدل شیر فلکه های کشویی است ممکن است بعد از مدتی کارکرد داخل شیر فلکه نیز دچار اختلال شده باشد.  برای رفع آن از متخصصین موتورخانه کمک بگیرید در صورت اجرای تعمیرات کلی یا جزئی در موتورخانه یا تعویض منبع دوجداره مدار لوله کشی ساختمان لازم است که آب مدار تخلیه گردد مطمئن باشید که بعد از آبگیری مجدد منبع دوجداره نیاز به هواگیری دارد برای هواگیری از شیر هواگیری که در بالای لوله رفت منبع قرار دارد استفاده کنید و در آخر ممکن است که شیر فلکه بای پس (در کنار پمپ شوفاژ ) همزمان با هم به همراه شیر فلکه های بالا و پایین پمپ بسته باشد.

لازم است که شیر فلکه های مذکور در تابستان باز باشد اگر بعد از از طی مراحل فوق بازهم منبع دوجداره سرد بود موتورخانه دچار مشکل شده است که نیاز به بازدید معاینه یک فرد مجرب و با تجربه در زمینه تعمیرات موتورخانه دارد.

هزینه تعویض منبع دوجداره

هزینه تعویض منبع دوجداره تابع پارامترهای مختلفی است که مهمترین آن لیتراژ منبع می باشد هرچه تیتراژ من بیشتر باشد قاعدتاً دستمزد تعویض آن نیز بیشتر می‌شود.

محل نصب منبع نیز با اجرت تعویض آن در ارتباط است که گاها مشاهده شده است که برای تعویض منبع می بایست مقداری از لوله ها یا قسمتی از کلکتور بریده شود تا منبع فرسوده به بیرون از موتورخانه منتقل و منبع جدید جایگزین شود این فرآیند به خودی خود باعث بالا رفتن هزینه ها می گردد و از آن و در اکثر موتورخانه ها منبع دوجداره باید از طریق راه پله یا مجاری دیگری عبور داده شود اگر قرار باشد این جابجایی توسط اکیپ اجرایی تعویض منبع صورت پذیرد ، هزینه حمل و نقل جابجایی نیز به اجرت اضافه می گردد در موتورخانه های قدیمی نیز ابعاد منبع اندازه‌ای است که از درب موتورخانه عبور داده نمی‌شود که در این مواقع یا باید درب یا دیوار جانبی تخریب گردد یا منبع توسط ابزار مخصوص بریده و تکه تکه شود که قاعدتا این عمل باعث بالا رفتن دستمزد میگردد.

در هر شرایط هزینه تعویض منبع دوجداره بعد از بازدید کارگروه متخصص تعیین می شود که این هزینه تابع شرایط مذکور است.

جوشکاری منبع دوجداره

منبع دوجداره اصول عملیات موقتی است و به همین دلیل با توجه به شرایط و بسته به طول عمر منبع به کارفرمایان پیشنهاد می‌شود فرآیند جوشکاری با تکنولوژی قوس الکتریکی و با ایجاد حرارت بالا در کانون جوشکاری صورت می‌گیرد و این حرارت باعث سوختن و از بین رفتن آبکاری ورق گالوانیزه در آن ناحیه می گردد ورق گالوانیزه را به ورق سیاه تبدیل می کند.

که علاوه بر افزایش سرعت فرسایش در آن قسمت باعث ورود آب زنگ زده به مدار آبگرم بهداشتی می‌شود. با توجه به اینکه فرآیند جوشکاری منبع با جوشکاری معمولی متفاوت است و نیاز به یک جوشکاری حرفه‌ای منبع دارد قاعدتاً دستمزد ان نیز بسته به مقدار جوشکاری بالا است .

در نظر داشته باشید که با توجه عمر یکسان ورق تکرار تعمیر و جوشکاری منبع توجیه اقتصادی نداشته و به یکباره متوجه می‌شوید که مبلغ خرید و تعویض منبع دوجداره با مبلغ چندباره تعمیر آن برابری میکند

لوله کشی منبع دوجداره

لوله کشی منبع دوجداره تنها به مسیر بین کلکتورهای رفت و برگشت تا ورودی و خروجی آب داغ و منبع خلاصه نمی شود بلکه ورودی آب سرد از شبکه آبرسانی شهری به زیر منبع و خروجی آب گرم مصرفی و بهداشتی در بالای منبع را نیز شامل می شود .

در مدار لوله کشی آب گرم ساختمان اگر خط لوله برگشت آب گرم اجرا شده باشد لازم است که این خط با در نظر گرفتن محلی برای نصب پمپ برگشت آب گرم و شیر فلکه بای پس به اتصالی که در وسط منبع در نظر گرفته شده است متصل گردد تا مدار برگشت نیز کارکرد صحیح خود را داشته باشد.

لوله های رفت و برگشت آب داغ کلکتور اصولا از جنس لوله سیاه درزدار و اتصالات جوشی اجرا می گردد اما بسته به شرایط لوله های پلی پروپیلن یا پنج لایه هم می‌تواند جایگزین آن باشد اما لوله آب سرد و ورودی و آب گرم خروجی به همراه برگشت آب گرم به هیچ عنوان نباید از لوله سیاه فولادی باشد و لزوما از لوله های رایج در بازار که در بالا اشاره شده باید استفاده شود این نکات جزو مواردی از که اکیپ اجرایی باید در هنگام تعویض منبع دوجداره ملزم به رعایت آنها هستند.

عایق کردن منبع دوجداره

عایق کردن منبع دوجداره در جهت عدم اتلاف انرژی گرمایی منبع امری کاملاً بدیهی است که کمتر مورد توجه و اجرا قرار می‌گیرد در راستای رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان تمامی تاسیسات لوله ها کانال‌هایی که تامین سرمایش گرمایش ساختمان اجرا استفاده می شود باید به وسیله عایق های مناسب ایزوله شود که منبع دوجداره یکی از آن موارد اساسی در نظر گرفته و محسوب می شود.

اجرای عایق منبع دوجداره به روش اصولی اجرای عایق با پشم شیشه پارچه و ماستیک است که این روش از روش اجرا و استفاده از پوشش‌های الاستومریک به صرفه تر است لازم است که کارفرمایان و نصابان منبع بعد از تعویض منبع دوجداره نسبت به عایق کردن منبع دوجداره اهتمام بورزند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و خدماتی مانند تعمیر مشعل شوفاژ و تعویض منبع کوئل دار و یا عایق کاری منبع آبگرم موتورخانه با کارشناسان ما تماس بگیرید.

3/5 - (2 امتیاز)