عایق کاری موتورخانه , اول سرویس , خدمات موتورخانه

عایق کاری موتورخانه

به استناد مباحث مطروحه در تبصره ۱۹ مقررات ملی ساختمان کلیه لوله ها منابع کانالهای انتقال هوای سرد یا گرم باید به وسیله عایق مناسب پوشیده شود تا از اتلاف انرژی جلوگیری شود عایق کاری راه کاری از ساده و نسبتاً را و خرید تجهیزات سرمایش گرمایش کم هزینه که می‌تواند در طول زمان چندین برابر هزینه آن را با صرفه جویی و مدیریت دما به صندوق خانوارها قدرت دهد . از آنجایی که اکثر ساختمان‌های جدیدالاحداث به کارگیری مهندسان ناظر در حوزه‌های تاسیسات هستند مهندسان ناظر عایقکاری لوله ها و کانال ها و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی را یکی از ارکان نظارتی قرارداد و کارفرمایان را مجبور به اجرای قواعد تبصره ۱۴ مقررات ملی ساختمان می کند رایزر های اصلی اگزاست ( دودکش لوله) های زیر سقفی در پارکینگ لوله های کف خواب و منابع آب گرم و کلکتور ها از مهمترین اهداف عایق کاری در ساختمان ها هستند در ساختمانهایی که موتورخانه ها قسمتی بنای آن بازسازی می شود هرچند که زیر نظر مهندسین ناظر نیستند اما بهتر است که لوله ها و منابع آن را عایق کنید مبحث مدیریت و بهره وری انرژی با اجرای عایق کاری در ساختمان فقط به تاسیسات خلاصه نمی شود و در اجرای سقف ها نوع دیوارهای جانبی درب و پنجره نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

جهت کسب مشاوره با کارشناسان اول سرویس در زمینه خدمات تاسیسات موتورخانه تماس بگیرین.

نحوه عایق کاری موتورخانه

نحوه عایق کاری موتورخانه شوفاژ بستگی به این موضوع دارد که موتورخانه جدید ایجاد شده است یا که پس از تعمیر یا بازسازی نیاز به عایق کاری دارد در موتورخانه های جدید الحداث  حتماً باید از عدم نشتی یا چکه از درز لوله ها قسمت‌های جوشکاری شده فلنج ها و اتصالات لوله های دنده ای مطمئن شوید سپس بهتر است که روی لوله ها  ضد زنگ اجرا شود بعد از پوشش لوله ها توسط ضدزنگ مراحل اجرای عایق کاری شروع میشود در روش عایق کاری پشم شیشه در ابتدای در ابتدا پشم شیشه دور لوله مخزن یا کانالها پیچیده می شود سپس مقوای مخصوص های کاری به منظور افزایش ضریب عدم انتقال دما و همچنین یکدست شدن سطح عایق روی پشم شیشه اجرا می گردد پس از مقوا روکش سلفون به منظور نگهداری از مقوا و پشم شیشه اجرا می گردد.

پارچه مخصوص (متقال )نیز که به صورت رول در آمده از جهت یکدست شدن و زمینه سازی جهت پوشش خمیر مل نصب می گردد.

خمیر مل از مخلوطی از چسب چوب ، پودر مل و آب تهیه می گردد و توسط دست روی پارچه مالیده و پوشش داده میگردد. بعد از خشک شدن خمیر رنگ آمیزی صورت می پذیرد . در فرایند عایق کاری موتورخانه معمولا  لوله های رفت شوفاژ را قرمز و لوله برگشت شوفاژ را نارنجی رنگ آمیزی می کنند نکته حائز اهمیت این است که قاعدتاً نباید لوله‌های آب سرد،  آبگرم و برگشت آب گرم مصرفی را عایق کرد و فقط باید به رنگ آمیزی آن بسنده کرد.

عایق کاری منبع دوجداره

عایق کاری منبع دوجداره با توجه به سطح بالایی تماس جداره آن با هوا بسیار بسیار در مصرف برق و گاز تاثیر گذار است . منبع دوجداره محلی است که حجم بالایی از آب گرم را در خود ذخیره می‌کند و لزوما باید تعمیراتی در نظر گرفته شود که این آب با حداقل هدررفت دما در اختیار مصرف کننده قرار گیرد عیقکاری اصولی ترین و به صرفه ترین راهکار در زمینه است .

منابع آب گرم را می‌توان به دو روش اصولی و چند روش غیر اصولی و کم‌هزینه عایق کرد.  روش اصولی آن توسط پشم شیشه و مقوا سلفون و پارچه ماستیک است

روش اصولی دوم با استفاده از عایقهای الاستومریک است که هزینه بالاتری در بر دارد اما روش‌های غیر اصولی و کم هزینه نیز وجود دارد که توسط عایق فوم ورقه ای ، پارچه های ضخیم، و گونی اجرا می گردد که توسط سیم یا طناب به دور منبع پیچیده می‌شود این روشها هزینه در بر ندارد به طور کامل و مطلوب نیز از هدر رفت گرما جلوگیری نمی کند . در عایق کاری منبع دوجداره چند نکته حائز اهمیت است منبع دوجداره نباید پوسیده باشد به هیچ عنوان نشتی یا چکه  نباید داشته باشد که در این صورت سرعت فرسایش با توجه به وجود عایق افزایش پیدا می کند.  پیشنهاد می گردد که در صورت عدم وجود عایق حرارتی نسبت به عایق کاری موتورخانه اقدام سریع انجام پذیرد.  عایق کاری به خصوص در ماه‌های سرد سال به شدت بر بهینه‌سازی مصرف انرژی موثر است.

عایقکاری منبع کویل دار

منبع کویل دار نیز همانند منبع دوجداره از الزامات می باشد سطح بالای مجاورت و تماس هوا با بدنه منبع باعث سرد شدن آب انباشت شده در منبع می شود و فرآیندهای کاری به شدت باعث کاهش هدر رفت گرما و افزایش بهره‌وری سیستم می گردد به مانند منبع دوجداره ، منبع کویل دار نیز به دو روش اصولی و هزینه بر و چند روش غیر اصولی و کم هزینه انجام می‌پذیرد شاید استفاده از عایق الاستومریک هزینه بالایی در بر بگیرد اما استفاده از روش سنتی علاوه بر رسیدن به هدف به مدیریت هزینه صندوق ساختمان کمک شایانی می‌کند ضمن اینکه با توجه به اینکه اکثر منبع کویل دار به صورت عمودی و ایستاده استفاده می‌شود بسیار بسیار سریعتر اجرا می گردد که ممکن است در اجرت انجام عملیات عایقکاری تاثیرگذار باشد یکی از عوامل تأثیرگذار در بهبود کیفیت اجرای عایق کاری محل نصب منبع و در دسترس بودن منبع سهولت دسترسی به تمام نقاط من باعث می شود که پشم شیشه یا دیگر از اجزای عایق کاری به صورت یکنواخت تمام سطح منبع را پوشش دهند لذا بهتر است که مجریان و نصب‌ها و مخصوص مهندسان طراح موتورخانه هنگام چیدمان تجهیزات موتورخانه به محل نصب منبع کویل دار نگاه ویژه و تخصصی داشته باشند تا در فرایند عایق کاری موتورخانه موانعی وجود نداشته باشد.

عایق کاری منبع کویل دار , عایق منبع کویل دار , عایقبندی

عایق کاری کانال

کانال های انتقال دما از جمله کارهای تخصصی می باشد که لازم است توسط افراد باتجربه صورت پذیرد و تجهیزاتی که عامل سرمایش و گرمایش آن هوا می باشد باید به وسیله عایق های حرارتی تمام سطوح کانال پوشش داده شود کانالها که بر اساس طول میزان هوادهی و نوع دستگاه ابعاد آن متغیر است ممکن است که از ورق‌های گالوانیزه نباشد و از نوع کانال های از پیش عایق یا اسپری آل باشد که به هیچ عنوان نیازی با عایق کاری نداشته و به خودی خود بدنه آن مانع انتقال حرارت می‌گردد یکی از تجهیزات سرمایشی که به لحاظ آمار فروش و نصب جزو پرطرفدار ترین محصولات داکت اسپلیت داکت اسپلیت که به وسیله کاهش دمای هوای مکیده شده و تزریق دوباره آن به فضا مشخص و محدود آنجا را خنک می کند توسط کانال‌های زیر سقفی کار انتقال هوای خنک را انجام می‌دهد لذا این کانال ها باید مجهز به عایق باشد تا در مجاورت و تماس با هوای گرم دچار تحریف نشود اون کانال ها از جنس ورق گالوانیزه می باشند که نیاز به عایق کاری دارد کانالهایی که در موتورخانه شوفاژ نیاز باید کاری دارد اگزاست( دودکش دیگ ) است که باید در هنگام عایق کاری موتورخانه این کانال ها نیز زیر پوشش عایق های حرارتی قرار بگیرند.

عایق کاری لوله های شوفاژ

عایق کاری لوله های شوفاژ نه تنها باعث کاهش مصرف گاز و برق می گردد بلکه در فصول سرد سال نیز موجب افزایش بهره‌وری سیستم گرمایشی و کاهش استهلاک تجهیزاتی مانند پمپ ، مشعل، و دیگ شوفاژ می گردد .

لوله های شوفاژ فقط به لوله ها و کانکتور های داخل موتورخانه خلاصه نمی شود بلکه قسمتی ازلوله کشی شوفاژ محسوب می‌شود بخش عمده‌ای از لوله کشی شوفاژ شامل لوله های کف خواب (کف واحد) و رایزرها می گردد این در حالیست است که لوله های زیر سقف پارکینگ و لوله های رفت و برگشت منبع انبساط جزئی از لوله های شوفاژ تلقی می گردد. لذا لازم است پس از اجرای لوله کشی موتورخانه و نصب و جمع‌آوری شوفاژ و تست آن کلیه لوله ها داخل و خارج موتورخانه به صورت اصولی و طبق قواعد مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان عایق کاری کرد ضمن اینکه عایق کردن لوله ها پس از تعمیرات کلی و جزئی نیز امری واجب و لازم الاجراست لازم است که تاکید شود قبل از عایق کاری موتورخانه و لوله کشی ها از سالم بودن و عدم نشتی لوله ها اطمینان حاصل کنید در غیر این صورت وجود عایق روی لوله های پوسیده زنگ زده موجب افزایش سرعت فرسودگی و فرسایش لوله ها می گردد، حتی قسمت هایی که دچار زنگ زدگی شده ولی آب نشت نمی کند نیز نیاز به ترمیم و رسیدگی دارد،  مخصوصا لوله هایی که بعد روی آن پوشانده می شود مانند لوله های اجرا شده روی کف آپارتمان و رایزرها و….

عایق کاری لوله های شوفاژ

هزینه عایق کاری

هزینه عایق کاری بر اساس فاکتورهای مختلف مانند نوع عایق انتخابی مقدار و سایز لوله های اجرا شده ، شرایط دسترسی به لوله ها ( سهل یا مشکل بودن مراحل اجرا )و نیاز به رنگ آمیزی و اجرایی ضدزنگ متغیر میباشد عایق کاری توسط پشم شیشه و پارچه به همراه مل و ماستیک جهت لوله های زیرکار و کانال های مخفی زیر سقف که از دید عموم خارج است و نیاز به زیبایی خاصی ندارد بهترین انتخاب می باشد و نسبت به قایق‌های دیگر توجیه اقتصادی مناسب تری دارد.

هزینه عایق کاری در موتورخانه با اجرای مقوا، سلفون و رنگ آمیزی با سلیقه کاملاً متفاوت است و به هزینه‌های فوق اضافه می گردد.

مقوا ، سلفون و رنگ آمیزی لوله‌ها ، کلکتورها ، منابع و باعث افزایش زیبایی در موتورخانه و داشتن سطوح صاف و یکنواخت و چشم نواز می شود.

عایق کاری و به وسیله عایق الاستومریک به واسطه قیمت بالای متریال آن بسیار بالاتر از عایقهای های سنتی است به خصوص اینکه عایق الاستومریک با فویلهای های آلومینیومی مخصوص نیز پوشانده شود . این عایقها به همراه روکش آلومینیومی جلا و شکوه خاصی به موتورخانه می‌بخشد و بیشتر در موتورخانه هایی با ظرفیت بالا اجرا میگردد دسترسی به لوله ها و کانال ها از مواردی است که به عنوان سختی کار در قیمت تمام شده عایق کاری تاثیر بسزایی دارد.

در نهایت صرف اجرای هرگونه عایقکاری در باعث کاهش مصرف انرژی و در نتیجه مدیریت و کاهش هزینه‌ها در طول زمان میگردد.

عایق الاستومری موتورخانه

عایق الاستومریک موتورخانه از جمله عایق های لاکچری و با طول عمر بالا محسوب می شود.

این عایق از موادی به نام EPDM (ای پی دی ای ام ) تولید می گردد و غالباً به رنگ مشکی و در انواع رول ورق ، لوله ای، نواری و قالبی تولید می گردد نوع قالبی آن به نوعی است که به صورت یک تکه جهت اتصالات با سایزهای متفاوت تولید می گردد و کاملاً جذب این اتصالات است و به صورت کاور روی اتصالات قرار گرفته و درز آن توسط نوار Tape یا Type بسته می گردد. در نوع رول ورق آن روش اجرا کاملاً متفاوت است بدین معنی که ورقها در ضخامت های مختلف در بازار موجود است به اندازه مورد نیاز هر سایز لوله بریده می شود و سپس با مهارت و سلیقه باید به دور لوله پیچیده شود و سپس توسط بستهای پلاستیکی به لوله ها مهار شود عایقیهای لوله ای کاملا به سایز لوله تولید شده است و در قالبا در طولهای ۱/۸۰ سانتیمتر به بازار عرضه می گردد با برش طولی این عایق ها روی لوله قرار گرفته و با بسته های پلاستیکی کاملاً به لوله می چسبد .

لازم به ذکر است که عایقهای رول و ورق در نوع یک طرف چسب نیز جهت سهولت در عایقکاری کانال ها و منابع ذخیره نیز قابل سفارش است.

در مدل قالبی و در عایقکاری موتورخانه قابلیت نصب روکش های آلومینیومی در راستای طول عمر و زیبایی بیشتر نیز قابل سفارش است که قاعدتاً از هزینه اول و دستمزد اجرای بالاتری برخوردار است.

 

عایق الاستومریک موتورخانه

 

 

 

 

5/5 - (2 امتیاز)