چگونه آب استخر را گرم کنیم تا در هزینه های اولیه و جاری صرفه جویی کنیم ؟  این سوالیست پرتکرار که ذهن بسیاری از افرادی که قصد دارند در ویلا یا ساختمان خود استخر داشته باشند به خود مشغول می‌کند . پاسخ اول این است که با تماس با کارشناسان و مهندسین گروه اول سرویس به راحتی می توانید از آخرین دستاوردهای صنعت تاسیسات استخر و به صرفه ترین روش های اجرای گرمایش استخر و ساخت و لوله کشی آن بهره ببرید و پاسخ دوم این است که تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید تا در جریان جزئیات و چگونگی گرم کردن آب استخر قرار بگیرید .

 معرفی سیستم های گرمایش استخر 

سیستم های گرمایشی گرم کردن آب استخر شاید بسیار متنوع نباشد اما بسیار بسیار می تواند کارآمد و به صرفه باشد . تقریبا می توان گفت که گرمایش آب استخر به تجهیزات و روشهای زیر محدود است .

 بهره گیری از موتورخانه شوفاژ 

اولین روش گرم کردن آب استخر استفاده از موتورخانه شوفاژ میباشد . در ساختمان های مسکونی ، مهندسین طراح و معمار سعی بر آن دارند که از موتورخانه مرکزی ساختمان که برای گرمایش آپارتمان و تولید آب گرم بهداشتی استفاده می شود ؛ برای گرم کردن آب استخر و جکوزی نیز بهره بگیرند .

در نگاه اول این تصمیم خوبی است اما شرایط آن نیز باید مهیا باشد . اولین شرط این است که موتورخانه به محل استخر و جکوزی نزدیک باشد و یا امکان انتقال آب داغ به تصفیه خانه استخر با کمترین میزان لوله کشی مهیا باشد . شرط دوم آن است که بهتر است تصفیه خانه استخر و کاسه استخر و جکوزی بالاتر از موتورخانه مرکزی باشد یا حداقل همسطح باشد . این شرط بسیار مهم است چرا که در مصرف برق و انرژی و استفاده از پمپ های سیرکولاسیون و عدم ایجاد هوا در مدار لوله کشی بسیار موثر است . از معایب مهم این طرح می‌توان به این نکته اشاره کرد که به هر دلیلی موتورخانه مرکزی شوفاژ از مدار خارج شود مجموعه ورزشی استخر و جکوزی نیز با سردی آب مواجه می‌شود و به عنوان بزرگ‌ترین مزیت آن نیز می‌توان به مدیریت فضای اشغالی موتورخانه مستقل برای استخر و جکوزی اشاره کرد.

پرسنل مجرب ما در کمترین زمان کنار شما خواهد بود
نصب و اجرای تصفیه خانه و موتورخانه استخر
همین حالا تماس بگیرید….

ایجاد موتورخانه مستقل برای استخر

اگر فضای کافی برای موتورخانه استخر در جهت گرمایش استخر داشته باشید مطلوب است یک موتورخانه مجزا و مستقل برای آن ایجاد کنید . هرچند که این تصمیم ممکن است علاوه بر هزینه مشکلاتی از جمله آب بندی فضای موتورخانه های دفنی ، تامین انرژی گاز و گازوئیل و ایجاد یک دودکش مناسب و مجزا را نیز به همراه داشته باشد . از مزیت های این سیستم نیز می توان به استقلال موتورخانه استخر از موتورخانه ساختمان ،  امکان تامین آب گرم بهداشتی مجزا برای دوش و سرویس محوطه استخر و عدم بالا بردن تعداد و ظرفیت‌های تجهیزات گرمایشی موتورخانه مرکزی ساختمان اشاره کرد

پکیج استخری 

درحال حاضر متداول ترین سیستم و راه حل گرم کردن آب استخر و جکوزی نصب پکیج استخری می باشد . چرا که فضای کمتری اشغال می کند ، قیمت مناسب تری برخوردار است ، به راحتی حمل و نقل و نصب می‌شود ، نیاز آنچنانی به سرویس و تعمیرات نداشته و دارای گارانتی و خدمات پس از فروش شرکت های تولید کننده نیز می باشند . این پکیج ها در مدل ها و ظرفیت های متفاوت طراحی و تولید می شوند و با توجه به نوع کاربری برای استخر و جکوزی و تامین گرمایش محیط استخر و آب گرم بهداشتی قابل سفارش است .

 

گرمایش با پانلهای خورشیدی( سولار )

 پاکترین ، در دسترس ترین و به صرفه ترین سیستم گرمایش استخر به روش خورشیدی صورت می گیرد . این روش حتی در غیر قابل دسترس ترین نقاط هم قابل اجرا و استفاده است و بدون نیاز به هیچگونه حامل انرژی مانند گاز ، گازوئیل و برق ، آب استخر را گرم میکند .

 شاید در ابتدا هزینه خرید تجهیزات و اجرای آن به نسبت بالاتر باشد اما کمترین هزینه جاری را در بردارد . نکته حائز اهمیت در این سیستم آن است که نمی توان از انرژی خورشیدی انتظار بازدهی بالایی را داشت ؛ به خصوص برای استخر های روباز و نقاط سردسیر . لذا بیشتر طراحان و مهندسان و حتی تولید کنندگان این تجهیزات این سیستم را به عنوان پیش گرمایش پیشنهاد می کنند تا به طرز چشمگیری در مصرف انرژی صرفه جویی و مدیریت کنند .

 روش های گرم کردن آب استخر

روش های گرم کردن آب استخر به دو صورت امکان پذیر است ابتدا روش غیر مستقیم و سپس روش مستقیم . این دو روش تفاوت های زیادی در تجهیزات و ملزومات ، طول عمر و همچنین مصرف انرژی با یکدیگر دارند که به اختصار توضیحاتی در این زمینه ارائه می گردد ‌.

  روش غیر مستقیم

 در این روش آب استخر وارد یک مبدل حرارتی می گردد . این مبدل می تواند هم از نوع پوسته و لوله باشد و هم میتواند از نوع مبدل صفحه ای . لازم به ذکر است که نوع پوسته لوله مبدل ها از بازدهی بالاتری برخوردار است .

 این مبدل ها به روش القایی یا تبادل دما ، آب را گرم میکند به این صورت که آب داغ تولید شده توسط موتورخانه شوفاژ ، پکیج استخری یا پانل های خورشیدی از یک طرف وارد مبدل شده و از طرف دیگر آب استخر وارد کانال هایی می شود که دارای جداره های مشترکی هستند و با تماس با آن جداره ، حرارت از آب داغ دیگ به آب استخر منتقل می شود .

 روش مستقیم

 در این روش از دیگ یا بویلر هایی که مخصوص این نوع کار هستند استفاده می شود . آب استخر توسط پمپ سیرکولاسیون مجزا وارد این بویلرها شده و با کارکرد مشعل و برخورد مستقیم شعله به جداره های دیگ آب استخر را گرم میکند . در مورد مزایا و معایب این دو روش در آینده و مقالات دیگر بیشتر صحبت میکنیم .

راهنمای تعیین ظرفیت گرمایشی مورد نیاز استخر

 تعیین ظرفیت گرمایشی استخر بدین معنی است که موتورخانه یا پکیج استخری را محاسبه و خریداری کنیم که توانایی و قابلیت گرم کردن آب استخر شما را داشته باشد . لذا بعد از اینکه نوع و سیستم گرمایش را انتخاب کردید باید ظرفیت و توان گرمایشی آن را محاسبه کنید .

 قدم اول این است که جزئیات و ابعاد استخر خود را بدانید و از طریق فرمول زیر به نتیجه نهایی برسید . لازم است بدانید که محاسبه بار گرمایشی استخر از دو بخش تشکیل شده است .

 بخش اول گرمایش اولیه استخر یعنی زمانی است که آب استخر بعد از آبگیری به درجه دلخواه کارفرما برسد که از فرمول زیر می توان استفاده کرد.

فرمول گرم کردن اب استخر

 نکته : زمان پیش گرمایش مدت زمانی است که کارفرما برای گرم کردن آب استخر درخواست می کند .

مثال :

مثال : برای استخر با حجم ۱۰۰ هزار لیتر آب و ۸ ساعت زمان گرم شدن آب به یک دیگ شوفاژ یا پکیج استخری به ظرفیت ۲۲۵ هزار کیلو کالری نیاز است .

بخش دوم شامل بازیابی گرمایش از دست رفته استخر یا به زبان دیگر گرم نگه داشتن آب استخر است با فرمول زیر به صورت سرانگشتی می‌توان به این نتیجه رسید

فرمول محاسبه حرارت تلف شده آب استخر

 نکته : مدت زمان معمول برای گرم کردن آب استخر هشت ساعت است که به سلیقه کارفرما متغیر می باشد

 دمای مناسب آب استخر

دمای مناسب آب استخر را می توان به نوعی کاملاً سلیقه‌ای عنوان کرد . در استخر هایی که شناگران و ورزشکاران حرفه‌ای در آن شنا می کنند  دمای آب با استخر های تفریحی عمومی و حتی جکوزی ها متفاوت است . در استخرهای ویلاها و ساختمان‌های مسکونی بسیاری بر این عقیده هستند که دمای آب باید برابر با دمای بدن شناگر یعنی ۳۷ درجه باشد لذا دمای آب را روی آن تنظیم می‌کنند  اما به صورت علمی و فنی دمای ۳۷ درجه برای شنای تفریحی بسیار بالاست و در این راستا انرژی و توان بیش از اندازه‌ای برای گرمایش استخر استفاده می‌شود . این در حالی است که دمای آب استخر با توجه به رو باز یا سرپوشیده بودن آن ،  فصل و موقعیت مکانی ، نوع کاربری و در نهایت سلیقه شناگران متفاوت است اما در نهایت می‌توان گفت دمای معمولی و مطلوب برای این نوع استخرها بین ۱۸ الی ۲۵ درجه سانتیگراد مطلوب است .

اتلاف حرارت از سطح آب استخر

 اتلاف حرارتی از سطح آب استخر را در علم تاسیسات ضریب پرت حرارت یا ضریب تبخیر می گویند که رابطه مستقیمی با مساحت استخر روباز و سرپوشیده بودند استخر میزان استفاده و تعداد شناگران دارد . اتلاف حرارت در استخرهای روباز به خصوص در فصول سرد سال با توجه به مساحت آن بسیار زیاد می باشد و ضرایب عددی زیادی را برای این استخرها باید محاسبه کرد .

 اما در استخرهای سرپوشیده این ضرایب به واسطه عدم تماس سطح آب با هوای آزاد بسیار کمتر است و از طرفی دیگر هرچه تعداد نفرات شناگر بیشتر باشد ممکن است که در دمای آب تاثیر گذار باشد . در این راستا بهتر است که برای محاسبه دقیق و مطلوب ظرفیت گرمایشی مورد نیاز برای گرم کردن آب استخر از مشاوران و مهندسان با تجربه در این زمینه استفاده کنید .

 سوالات متداول در رابطه با گرمایش استخر

 سوال :  آیا گرمایش آب استخر توسط پکیج دیواری امکان پذیر است ؟

 جواب : پکیج دیواری با توجه به مکانیزم داخلی آن برای گرمایش آپارتمان ها مورد استفاده قرار می گیرد اما مشاهده شده است که برای گرمایش استخر نیز نصب شده است اما از طول عمر پکیج ، میزان رضایتمندی و شرایط دیگر آن اطلاعی در دست نیست . به طور کلی این روش روش مناسبی نیست

 سوال : آیا مبدل گرمایشی استخر نیاز به شستشو با اسید را دارد ؟

 جواب : بله حتماً . بسته به میزان بهره برداری از استخر و تعداد مبدل ها به صورت دوره ای نیاز است .

سوال : از کجا متوجه شویم که مبدل ها نیاز به اسید واش دارند ؟

 جواب : بعد از مدتی استفاده از استخر شاهد کاهش دمای آب می شوید و هرچه دمای دیگ شوفاژ یا پکیج استخری را افزایش می‌دهید در گرمایش استخر تغییری ایجاد نمی شود .

 و اما جمع‌بندی

گرم کردن آب استخر از ملزومات شنا کردن است و در زمان استفاده ،  لذت شنا کردن را چند برابر می کند . برای اینکه از این لذت بی بهره نمانید و هنگام مراجعه به ویلاهای یا استخر خود با آب سرد استخر روبرو نشوید ؛ بهتر است که از کارشناسان و مجریان خبره که سابقه درخشان در زمینه طراحی و ساخت استخر ،  لوله کشی استخر ، محاسبه ظرفیت های مناسب و نصب و اجرای تصفیه خانه استخر را دارند و در کارگروه تخصصی اول سرویس فعال هستند ، استفاده کنید .

آیا گرمایش آب استخر توسط پکیج دیواری امکان پذیر است ؟

پکیج دیواری با توجه به مکانیزم داخلی آن برای گرمایش آپارتمان ها مورد استفاده قرار می گیرد . به طور کلی این روش روش مناسبی نیست

آیا مبدل گرمایشی استخر نیاز به شستشو با اسید را دارد ؟

بله حتماً . بسته به میزان بهره برداری از استخر و تعداد مبدل ها به صورت دوره ای نیاز است

5/5 - (4 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.