با توجه توسعه شبکه گازرسانی در کشور،به صرفه بودن انرژی گاز و پاک بودن آن شاید به نوعی استفاده از مشعل گازوئیلی منسوخ شده است اما نکته اینجاست که ارزش حرارتی گازوئیل بیشتر از گاز است و در کارخانجات صنعتی گازوئیل بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، در کنار این بعضی از مناطق به خصوص مناطق ییلاقی و کوهستانی از شبکه گازرسانی محروم هستند.در این موارد تنها گزینه استفاده از مشعل های گازوئیلی است هر چند که مشکلات تامین و ذخیره گازوئیل نیز به مشکلات فنی و سرویس‌دهی اضافه میگردد . در این مقاله به سئوالات شما درباره روشن نشدن مشعل گازوییلی میپردازیم ، با ما همراه باشید. نصب، تعمیر و سرویس مشعل گازوئیلی جزء دغدغه‌های کارفرمایان و کاربران است پس بهتر است که به برخی از مسائل عمومی و جزئیات و کارکرد لوازم مشعل گازوئیلی آشنا باشند تا در مواقع لزوم بتوانند تا حدودی نسبت به رفع موانع اقدام کنند . هدف از نصب و استفاده از مشعل ایجاد شعله و تولید گرمایش از آن است و اگر شعله تشکیل و پایدار نگردد سیستم مشعل دچار اختلال است. با هم به بررسی مهمترین ایراد ها و روش تشخیص و رفع عیب و آنها می پردازیم.

چرا مشعل گازوئیلی روشن نمیشود؟

● مواقعی که مشعل به طور کامل روشن نمی شود در ابتدا ورودی برق اصلی را به مشعل کنترل کنید ممکن است برق کامل قطع باشد یا کابل اتصال به طور صحیح به پایه متصل نشده باشد لازم است که بررسی و رفع عیب گردد از سالم بودن رله کنترل به وسیله تست یا تعویض با یک رله کنترل که از سلامت آن مطمئن هستید،اطمینان حاصل کنید.

محل قرارگیری رله کنترل روی مشعل ( پایه رله کنترل ) بررسی کنید ممکن است رله کامل و به طور صحیح روی پایه رله قرار نگرفته و اتصال ها برقرار نمیگردد .
● ترموستات را هم بررسی کنیم از آنجا که برق ( فاز ) ابتدا باید از درون ترموستات روی دیگ چدنی عبور کرده و سپس وارد مشعل گردد لازم است که سلامت این مسیر بررسی گردد یا اینکه درجه ترموستات را افزایش داده تا اتصال برق اصلی برقرار گردد .

برای تعمیرات و نصب مشعل موتورخانه در انواع گازی ،گازئیلی کلیک کنید

چرا ترانس جرقه کار نمیکند؟ (عدم ایجاد جرقه)

اگر ترانس جرقه زن به هر دلیلی کار نکند مشعل روشن نمی گردد از آنجا که ولتاژ بسیار بالا در ترانس جرقه تولید می گردد لذا لازم است که آزمایش این دستگاه توسط متخصص انجام گردد .
● اما ممکن است ترانس جرقه سالم باشد اما جرقه ایجاد نگردد در ابتدا از اتصال وایر ها به ترانس و الکترود جرقه زن مطمئن شوید . سپس سلامت وایر ها و عدم خشک شدن آنها را بررسی کنید ضمن اینکه اگر قسمت چینی الکترودها شکسته یا ترک خوردگی داشته باشد دچار برق دزدی شده و جرقه در نوک الکترود ها که لازمه ایجاد شعله است شکل نمی گیرد . حتماً فاصله استاندارد نوک الکترود ها که تقریباً کمی بیشتر از نوک فازمتر است باید رعایت شود و جرقه استاندارد شکل گیرد . نوک الکترود ها و جرقه باید کمی بالاتر از نازل و مقدار کمی جلوتر از نازل قرار گیرد به صورتی که در مسیر پاشش گازوییل قرار نگیرد .

 چرا شعله در مشعل گازوئیلی تشکیل نمی شود؟

شعله حاصل کارکرد مشعل است و عدم تشکیل آن ممکن است به یکی از علت های زیر مربوط باشد .
● در صورت روشن شدن الکتروموتور و عدم تشکیل شعله ، باید از تنظیم مقدار ورودی هوا توسط دمپر مطمئن شوید کم یا زیاد بودن مقدار هوا باعث عدم تشکیل شعله می گردد .
● انسداد مسیر گازوئیل نیز باعث عدم ورود گازوئیل به سیکل شعله می گردد . از عوامل موثر آن می‌توان به کثیف بودن فیلتر گازوئیل،فیلتر داخل پمپ گازوئیل و کثیف بودن و انسداد نازل اشاره کرد که هرکدام از اینها ، روش سرویس و گندزدایی خاصی داشته که در مقاله ای دیگر به توضیح کامل آن می پردازیم .

● شیر برقی گازوئیل مشعل یک قطعه الکترومکانیکی است که با قطع و وصل جریان برق مسیر جریان گازوئیل را کنترل می کند . سلامت این قطعه بسیار حائز اهمیت است.

● پمپ گازوئیل باعث افزایش فشار گازوئیل در مسیر تشکیل شعله است نیروی لازم برای کارکرد پمپ از نیروی گشتاوری الکتروموتور است که به وسیله یک کوپلینگ پلاستیکی به پمپ گازوئیل منتقل می گردد . در صورت گردش و کارکرد پمپ و عدم تامین فشار گازوئیل پمپ کیفیت کارایی خود را از دست داده و قاعدتاً باید تعویض گردد برای اطمینان از توان پمپ ، پیچ تنظیم فشار که روی پمپ تعبیه شده است را تا انتها ببندید اگر جریان گازوئیل قطع شد پمپ شرایط کار کرد ایده ال نداشته و تعویض پمپ گازوئیل بهترین تصمیم است .

ذکراین نکته حائز اهمیت است که وجود هوا در مسیر انتقال گازوئیل از منبع ذخیره تا محفظه احتراق باعث عدم ایجاد شعله می گردد اگر مشعل برای اولین بار روشن می شود پر شدن مسیر از گازوئیل با چند مرتبه را خاموش و روشن شدن مشعل برطرف می گردد . اما اگر دائم مسیر هوا می گیرد به دو دلیل است اول اینکه اتصالات مسیر لوله کشی و شیلنگ ها نشتی داشته و هوا به درون مسیر نفوذ می کند که با برطرف کردن نشتی مشکل برطرف میگردد در حالت دوم منبع گازوئیل به مشعل سوار نیست و با خاموش شدن مشعل گازوئیل به مخزن برمی گردد هر چند که در این حالت فشار بیش از اندازه‌ای به پمپ گازوئیل وارد می‌گردد و باعث مصطحلک شدن پمپ زودتر از موعد مقرر می گردد چاره این کار در ابتدا استفاده از شیر یکطرفه در مسیر انتقال گازوئیل به مشعل می باشد تا گازوئیل به منبع ذخیره برگشت نکند دوم این که منبع روزانه در کنار مشعل با لیتراژ کمتر قرار گیرد و به وسیله پمپ و فلوتر برقی مقدار مورد نیاز گازوئیل از منبع اصلی و پایین تر به منبع کوچکتر منتقل شود و در آخر می توان منبع گازوئیل را در مکانی همتراز یا بالاتر از تراز مشعل نصب کرد.

 چرا شعله مشعل گازوئیلی قطع می گردد و پایدار نیست؟

اگر شعله در مشعل گازوئیلی تشکیل شود ولی قطع می گردد ایرادات متفاوتی نسبت به عدم تشکیل شعله ممکن است به وجود آمده باشد .

● مهمترین دلیل خراب بودن چشم الکترونیکی یا فتوسل یا کثیف بودن شیشه نورگیر آن می باشد که با تعویض فتوسل یا پاک کردن شیشه آن مشکل برطرف می شود.
● بسته بودن یا باز بودن بیش از اندازه دمپر تنظیم هوا نیز باعث عدم پایداری شعله میگردد.دمپر را به نسبت شعله مورد نیاز تنظیم کنید .
● سایز نازل باید متناسب با محفظه احتراق انتخاب گردد و سایز بزرگ آن موجب خفه کردن و خاموش شدن شعله میگردد.
● انسداد دودکش مانع تخلیه دود و هوای داخل محفظه می گردد حتی سایز نامناسب دودکش نیز باعث کاهش سرعت و حجم تخلیه نیز می‌گردد در انتخاب سایز دودکش دقت کرده و از بازدید دوره ای دودکش غافل نشوید .

■ موارد ذکر شده تنها قسمتی از مشکلات روشن نشدن مشعل گازوئیلی است که به همراه علائم، علت ها و راهکارهای برطرف کردن آنها اشاره شد و بهتر است که در مواقع ضروری از این موارد استفاده کرده و بیشتر از اطلاعات و تجربیات  و متخصصان خبره و سرویسکاران اول سرویس در این امر استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.