قوانین-ساخت-استخر

کمتر کسی را سراغ دارید که عاشق استخر و آبتنی یا آب بازی و تفریح داخل آب نباشد. یکی از بهترین اقدامات توسط مهندسین خوش فکر ساخت استخر در منزل است. البته اغلب استخرهای شنا برای مسابقات، تمرینات و ورزش ها مورد استفاده قرار می گیرند. برای همین برای ساخت استخرهای شنا رعایت یک سری قوانین الزامی است. پایبندی به نکاتی مانند شرایط ایمنی و بهداشتی که تضمین کننده سلامت محیط های عمومی و افراد است بسیار حائز اهمیت می باشند. برای همین در این مقاله قصد داریم به بررسی قوانین ساخت استخر بپردازیم. البته باید این را افزود که اگر هدف شما زیبایی محل زندگی‌تان است، گزینه‌ی ساخت آبنما به شما پیشنهاد می‌شود.

انواع استخرها

همان طور که ذکر شد استخرها انواع مختلفی دارند که انواع ساخت استخر بسته به کارایی آن ها به چند دسته تقسیم می شوند:

  • استخرهای شنای تفریحی
  • استخرهای مسابقه ای
  • استخرهای آب گرم
  • استخرهای معلولان
  • استخرهای کف متحرک
  • استخرهای خانگی یا خصوصی

در ادامه به قوانین ساخت انواع استخر می پردازیم.

مراحل ساخت استخر

مراحل-ساخت-استخر

  • کاسه استخر

طراحی کاسه استخر از اهمیت خاصی برخوردار است. این طراحی بر مبنای شرایط خاک، بدنه استخر، سازه، تعداد طبقات زمین و میزان آب های زیر زمینی صورت می گیرد.

برای همین باید کف و بدنه استخر مقاومت و استحکام لازم را داشته باشد. هم چنین به زیر ساخت ها و پی استخر و مصالح به کار رفته آن توجه ویژه ای داشت و تمام این موارد را متناسب با تغییرات فشار داخل و خارج استخر تامین کرد.

  • پی استخر

بلوک های بتنی مسلح یا پیش ساخته با سيمان تيپ 5 و عيار 350 ، بهترین مصالح برای سازه پی استخر محسوب می شوند. بر اساس ضوابط ساخت استخر تمام صفحات پیش ساخته باید بر مبنای سیستم سازه ای صفحه ای طراحی بشوند.

  • عایق کاری

بر طبق قوانین ساخت استخر در ویلا یا مکان های عمومی بایستی تمام صفحات بتن عایق کاری های لازم را داشته باشند. عایق کاری رطوبتی از سمت بیرون و روکش حفاظتی از سمت داخل کاسه استخر نکته ای که باید به آن توجه کنید. باید تمام درزهای انبساط و درزهای ساختمان را بپوشانید.

  • نازک کاری داخل استخر

سطح داخلی کاسه استخر نکته دیگری است که باید در خصوص قوانین ساخت استخر کشاورزی و انواع مختلف استخر به آن توجه کنید. تمام مصالح بکار رفته در آن باید مقاوم باشند و کاملا صاف پوشیده شوند. به شکلی که در صورت تماس با کلر یا یون های ضد عفونی کننده در استخر دچار آسیب نشوند.

هم چنین سطوح داخلی استخر باید به راحتی تمیز شوند و اگر با بدن افراد یا شناگر تماس پیدا کنند، کاملا ایمن باشند. سطوح باید فاقد هر گونه فرو رفتگی یا شکستی باشد. به علاوه از ساخت و ایجاد لبه های تیز و گوشه دار خودداری شود.

  • رنگ آمیزی

نکته دیگر در خصوص ضوابط طراحی استخر مسکونی یا عمومی رنگ بندی مناسب آن است. به طوری که با مشخصات فنی خاص مطابقت داشته و نمای خوب و دلخواهی را ایجاد کند.

بهترین رنگ در استخرها رنگ سفید است. ولی اگر استخر مورد نظرتا روباز است بهتر است از رنگ آبی استفاده شود. از رنگ های تیره یا زرد و سبز هم پرهیز کنید و ترجیحا بهترین انتخاب برای رنگ استخر، آبی آسمانی است.

  • اسکیمر (کفگیر) استخر

اگر قرار است در داخل استخر از کفگیر استفاده کنید، بهتر است در هر 36 متر مکعب یک اسمکیر قرار بدهید. کف گیرها باید در جایی تعبیه شوند که تمام سطح آب را بدون تداخل و حداقل گردش آب کف زدایی کند.

بر اساس قوانین ساخت استخر در باغ ویلا یا مکان های دیگر، نرخ گردش آب استخر نيز بایستی متناسب با مجموع نرخ جريان هاي اسکیمر باشد. البته نرخ گردش اب باید متناسب با جريان آب عبوري از فاضلاب متناسب هم باشد و برطبق این میزان محاسبه شود.

هم چنین اسمیکرها باید یک دریچه متحرک یک طرفه داشته باشند که به شکل خودکار کف گیر را تنظیم کند و در شرایط مختلف به شکل مداوم تا 10 سانتیمتر بالاتر از سطح آب این کار را انجام دهد.

  • مساحت استخر

مساحت حاشیه استخرهای روباز بایستی از استخرهای سرپوشیده بیشتر باشد. این مقدار بر مبنای مساحت حاشیه به مساحت استخر از بر حسب میزان تراکم افراد داخل استخر تغییر می کند.

استخرهای روباز بایستی حداقل حاشیه 4 متر داشته باشند که این مقدار در استخرهای سر پوشیده تا 50 درصد کمتر می باشد.

  • حاشیه استخر

تمام تخته ها بایستی در حاشیه استخر و در قسمتی پشت به آفتاب باشند و پشت آن ها حداقل 2 و 4 متر فضا داشته باشد. در استخرهایی که مجهز به سرسره هستند، عرض حاشیه پشت سرسره باید حداقل 2 متر باشد. گفتنی است که در استخرهای مسابقه بسته به تجهیزات و ابعاد آن میزان حاشیه باید بیشتر از موارد بالا باشد.

حاشیه استخر باید دارای یک شیب دو درصد به سمت خارج از استخر باشد. هم چنین پوشش نهایی آن باید مناسب و کاملا غیر لغزنده باشد. طوری که بتوان با پای برهنه نیز روی آن ها راه رفت. البته که باید حاشیه استخر قابل شستشو با محلول های ضد عفونی کننده هم باشند.

  • قوانین ساخت لبه استخر

لبه های استخر بایستی از مصالح بسیار محکم و مقاوم بدون گوشه های تیز و هیچ گونه شکافی باشد. مصالح به کار رفته در لبه استخر از جنس فایبرکلاس، وینیل، کاشی یا سنگ پلاک باشد که بسته به شرایط محیطی متفاوت هستند.

  • تجهیزات دور استخر

قرار دادن تجهیزات جانبی علاوه بر اینکه زیبای خاصی به استخرها می بخشد، بلکه جز ملزومات استخرها هم محسوب می شود. تخته شیرجه، نردبان سکوهای استارت طناب و سایر تجهیزات استخر از جمله موارد مورد نیاز هر استخری هستند.

نصب و میزان تحمل بار سازه موضوع مهم دیگری که باید نکات ایمنی واستاندارد های لازم آن اجرا بشود. برج باید به خوبی طراحی شده باشد تا بتواند حداقل فضا را ایجاد کند. همه این موارد باید مطابق استاندارد ملي ايران طراحي شوند.

از درپوش برای بسته حفره های اتصال استفاده کنید یا اینکه آن را کاملا ببندید و آب بندی کنید این موضوع خصوصا در هنگام زمستان مانع از یخ زدگی آب استخر می شود که باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

فضاهاي جانبي مورد نياز استخرها

فضاهاي-جانبي-مورد-نياز-استخرها

برای استخرهای عمومی باید برای سرویس های بهداشتی، دوش ها و رختکن ها فضا در نظر بگیرید. که البته رختکن برای داوران، مربیان یا ورزشکاران باید جدا باشد.

برای استخرهای روباز باید فضای مناسب آفتابگیری و فضای استراحت وجود داشته باشد. برای کمک های اولیه و امدادگران، فضاهای اداری نیز باید فضای در نظر گرفته است. البته بسته به نوع استخر شرایط نیاز به این فضاها متفاوت می باشد.

 

روشنایی استخر

برای روشنایی استخرهای شنا به تجهیزاتی مانند نورهای مصنوعی، نور طبیعی یا به ترکیبی از هر دو نیاز می باشد. روشنایی طبیعی در سالن های استخر جذابیت خاصی ایجاد می کند .

برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب بایستی از وسایلی مانند پرده ها، کرکره ها یا شیشه های تیره استفاده شود. نورگيري از سقف بهترین راه استفاده از روشنایی روز است

هم چنین برای استخرهای روباز یا سرپوشیده هم برای شب ها مورد استفاده قرار می گیرند، استفاده از نورهای مصنوعی توصیه می شود. در صورتی كه در ديواره استخرها لامپ تعبیه شود، ميزان روشنايي آن نبايد كمتر از 10 وات بر فوت مربع باشد.

گفتنی است که تمامی استخرهای سرپوشیده یا روبازی که در شب استفاده می شوند و نور طبیعی کافی ندارد باید مجهز به يك سيستم روشنايي اضطراري باشد.

 

مراحل طراحی و ساخت استخر خانگی

مراحل-طراحی-و-ساخت-استخر-خانگی

اگر قصد دارید استخر آپارتمانی احداث کنید، باید به ابعاد و فضای آن توجه کنید معمولا استخرهای خانگی به شکل مستطیل هستند، برای همین برای ابعاد ( طول و عمق) استخرهای خانگی استانداردهایی وجود دارد.

  • طول استخر خانگی

    طول استاندارد استخرهای خانگی در نهایت 10 متر می باشد. در واقع هر چه فضای شما بیشتر و بزرگتر باشند می توانید استخر بزرگتری احداث کنید.  طول استخرهای آپارتمانی 12.5 و گاهی کمتر نیز محاسبه می گردد.

  • عمق استخر خانگی

عمق استخر های خانگی بخاطر محدودیت های موجود در قوانین و ضوابط موجود در نظام مهندسی برای ساخت، بسیار محدود می باشد و در نهایت به 2 متر می رسد.

 

قوانین شهرداری برای ساخت استخر

برای راه اندازی یک استخر باید مجوز رسمی برای آن را به دست بیاورید. در غیر این صورت کار شما تخلف به حساب می آید و ارگان مربوطه می تواند دستور توقف بهره برداری از استخر را صادر کند.

در شرایطی که مشکلی یا خطری سلامتی افراد یا سلامت عمومی را تهدید می کند، مسئول استخر باید به ارگان صادر کننده مجوز اطلاع بدهد و برای رفع ایراد آن اقدام کند.

اگر مسئول استخر به این قانون توجه نکند، ارگان صادر کننده مجوز می تواند کار او را متوقف کند. تا بعد از زمان مشخص و رفع مشکل بتواند به کار خود ادامه دهد.

سخن آخر

در این مقاله به الزامات و قوانین ساخت استخر اشاره شد. برای بررسی ساخت استخر اصول خاصی وجود دارد که باید توسط پیمانکاران مجرب انجام شود. برای فراهم آوردن این شرایط باید از پیمانکارانی استفاده کنید که به تمام قوانین پایبند باشند.

مجموعه اول سرویس با ارائه خدمات باکیفیت در زمینه طراحی، ساخت استخر سونا و جکوزی و حتی سرویس و نگهداری استخر و ساخت تصفیه خانه استخر  و لوله کشی استخر به شکل کاملا حرفه پاسخگوی نیاز شما مشتریان محترم می باشد. برای مشاوره با کارشناسان ما و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های داخل سایت تماس حاصل فرمایید.

3/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.