گرم-نشدن-شوفاژ

گرم نشدن شوفاژ از رایج ترین مواردی است که برای مصرف کنندگان آن خصوصا در فصل سرما اتفاق می افتد. این مشکل علت های متعدد و مختلفی دارد. برخی از این علت ها سطحی و ساده هستند که افراد می توانند خودشان آن ها را برطرف کنند. اما در مواردی این مشکل پیچیده است و برای تعمیر رادیاتور شوفاژ نیاز به تخصص دارد. برای همین در این مقاله اول سرویس به دلایل گرم نشدن شوفاژ می پردازیم و راه حل هایی را پیشنهاد می کنیم تا در زمان مشاهده این مشکل بهترین اقدام را انجام دهید.

 

6 علت گرم نشدن شوفاژ چیست؟

شوفاژ یا رادیاتور از اصلی ترین دستگاه ها برای تامین گرمایش ساختمان به خصوص در فصل سرد سال می باشد که گرم نشدن آن دلایلی دارد. در ادامه به بررسی علت گرم نشدن شوفاژ می پردازیم:

1. رادیاتور نیاز به هواگیری دارد

وقتی متوجه سردی رادیاتورها شدید اولین قدم این است که رادیاتورها را هواگیری کنید. کار هواگیری رادیاتورها با یکسری مراحل ساده انجام می شود. این کار به شما کمک می کند که بازدهی سیستم های گرمایشی خود را بالا ببرید و مشکل گرم نشدن شوفاژ را برطرف کنید.

 

2. پایین آمدن فشار پکیج

در مواردی پایین بودن فشار دستگاه، می تواند اولین علت گرم نشدن شوفاژ بعد از هواگیری باشد. عدد فشار را می ‌توانید از روی نمایشگر دستگاه خود بخوانید.  فشار پکیج در حالت نرمال بایستی روی 1.5 بار باشد. اگر فشار دستگاه از این میزان کمتر باشد، روی کارکرد رادیاتور شوفاژ اختلال ایجاد می کند.

حتی در برخی از موارد وقتی فشار پکیج کم می شود، ممکن است یکی از رادیاتورها گرما نداشته باشد و سایر رادیاتورها به خوبی گرم کنند. برای رفع این مشکل ساده‌ترین کار این است که با انجام اقداماتی فشار پکیج را بالا ببرید. پیشنهاد می کنیم از یک متخصص برای این کار کمک بگیرید.

 

3. رسوب گرفتن لوله‌ های شوفاژ

رسوب-گرفتن-لوله‌-های-شوفاژ

وقتی لوله ها دچار رسوب و جرم گرفتن می شود این مشکل می تواند علت گرم نشدن شوفاژ پکیج باشد. حتما با دست زدن به برخی از نقاط رادیاتور متوجه سرد بودن آن ها خواهید شد.

 اگر هواگیری انجام دادید یا فشار پکیج را بالا بردید؛ اما مشکل حل نشد، لوله های شوفاژ را چک کنید. زمانی که رسوبات آب سخت داخل دستگاه انباشه شود، فشار آب در لوله ها کاسته شده و لوله ها به خوبی گرم نمی شوند.

بهترین کار این است که برای اسید شویی و رسوب زدایی پکیج خود اقدام کنید. کارشناسان متخصص اول سرویس با استفاده از محلول های مخصوص اسید شویی رسوب زدایی پکیج شما را انجام می دهند.

 

4. دمای نامناسب شعله

البته علت گرم نشدن رادیاتور شوفاژ به موارد بالا ختم نمی شود. گاهی دمای نامناسب شعله می تواند از دلایل گرمایش لازم رادیاتور باشد. اگر در مواقع نصب رادیاتور شعله در جای خود به خوبی قرار نگرفته باشد یا شعله تنظیم نباشد، حرارت مورد نیاز برای گرمایش رادیاتور تامین نخواهد شد. گاهی اوقات این مشکل با ارتفاع شعله نیز ارتباط دارد.

 برای برطرف کردن عدم تناسب شعله پکیج بایستی شعله مشعل پکیج را افزایش دهید تا این مشکل به طور موقت حل شود. البته بررسی و سرویس کردن مشعل و جایگاه آن و سنسورهای حرارتی به تخصص نیاز دارد.

 

4. پایین بودن فشار آب ساختمان

وقتی فشار آب ساختمان پایین باشد، رادیاتورها گرمای لازم را ندارند. برای همین قبل از اینکه تعمیرکار خبر کنید، فشار آب ساختمان خود را چک کنید زمانی که فشار آب کم باشد پکیج نمی تواند به خوبی کار خود را انجام دهد و در نتیجه رادیاتور شوفاژ گرم نمی شوند. اما اگر فشار آب ساختمان به دلیل خرابی پمپ باشد، باید برای تعویض پمپ خراب اقدام کنید. در غیر این صورت، فقط کافی است کمی صبر کنید تا دوباره فشار آب ساختمان زیاد شود.

 

5. خراب شدن شیر آب رادیاتور

خراب-شدن-شیر-آب-رادیاتور

از علت های گرم نشدن رادیاتور پکیج می توان به خرابی شیر آب رادیاتور نیز اشاره کرد. در کنار دلایل دیگر و بررسی های لازم، بهتر است شیر آب رادیاتور را هم چک کنید. در صورت خرابی شیر رادیاتور، آب براحتی جریان ندارد و به درستی گرم نمی شوند و در نهایت رادیاتورها هم گرمای لازم را به دست نخواهند آورد.

 

6. وجود اشکال در هواگیری رادیاتورها

اگر تمام دلایل و علت خوب گرم نشدن شوفاژ که به آن ها پرداختیم، را چک و در صورت بروز مشکل، برطرف کردید و رادیاتورتان هم چنان گرمای لازم را نداشت، باید یک بار دیگر رادیاتورهایتان را هواگیری کنید.

 

دلایل دیگر برای گرم نشدن شوفاژ

  • در پکیج های تک مبدل بروز ایراد در پمپ سیرکولاسیون می تواند از علت های احتمالی گرم نشدن شوفاژ و رادیاتورها باشد.
  • در پکیج های دو مبدله خراب شدن شیرموتوری هم می تواند باعث عدم عملکرد پکیج و گرم شدن رادیاتورها باشد.
  • باز نبودن کامل شیرهای رفت و برگشت رادیاتور هم علت زیاد گرم نشدن شوفاژ باشد.
  • عدم رعایت فاصله استاندارد هر رادیاتور با رادیاتور بعدی یا دوری بیش از حد از سیستم می تواند باعث عدم گرمایش رادیاتورهای شوفاژ شود.
  • پایین بودن ظرفیت حرارتی پکیج هم دلیل دیگری است که این مشکل به دلیل عدم تناسب بین پکیج و مساحت فضای مورد نظر به وجود می آید.

سخن آخر

در این مقاله از اول سرویس به علت گرم نشدن شوفاژ پرداختیم و اقدامات لازم را برطرف کردن هر کدام از دلایل گرم نشدن رادیاتورها بیان کردیم. اگر با وجود اقدامات هم چنان مشکل برطرف نشد، باید برای تعمیرات اساسی رادیاتور شوفاژ و سیستم گرمایشی خود اقدام کنید.

اول سرویس با سال ها سابقه در امر تعمیرات رادیاتور و پکیج و تعمیر پمپ شوفاژ در خدمت شماست تا مشکلات مربوط به رادیاتور و پکیج را برطرف کند. کافی است با شماره های درج شده در سایت با ما تماس بگیرید.

3.8/5 - (21 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.