پمپ شوفاژ خانه چیست ؟


پمپ شوفاژخانه
به دستگاهی گفته میشود که وظیفه گردش سریع آب در داخل سیستم لوله کشی شوفاژ ساختمان و مدار منابع دوجداره و کوئل دار را به عهده دارد. منظور از سیستم لوله کشی ساختمان رادیاتور ها ،حوله خشک کن ها ،فن کوئل های زمینی،و سقفی هواسازها و کلیه مبدلهای سرمایشی و سرمایشی نیز میباشد.

پرسنل مجرب ما در کمترین زمان کنار شما خواهد بود
تعمیرات همراه با گارانتی
همین حالا تماس بگیرید….

انواع پمپ سیرکولاسیون کدامند؟

انواع پمپ های سیرکولاسیون به دو دسته تقسیم میشوند: پمپهای خطی و پمپهای زمینی
پمپهای خطی به پمپهایی اطلاق میشوند که روی خط لوله کشی و توسط فلانچ مخصوص و پیچ و مهره نصب میشوند.
پمپهای زمینی، پمپهایی است که به دلیل استفاده در ساختمان ها یا مدارهای طولانی و با سایز بالا از قدرت و ظرفیت بالاتری برخوردار هستند و اصولاً از وزن و حجم بالاتری برخوردار هستند و به همین دلیل قابلیت نصب و کارکرد روی خطوط لوله های موتورخانه را ندارند و باید روی زمین یا سکوی مخصوص (فنداسیون جداگانه ) نصب شوند این پمپ ها که متشکل از الکتروموتور + کوپلینگ و قسمت اصلی پمپ تشکیل شده روی یک شاسی فلزی و بر اساس یک فرایند حساس نصب، و کوبله میشوند.
هدف نویسنده در این مقاله آشنایی بیشتر با پمپهای سیرکولاسیون خطی جهت مصارف مسکونی است و در مقاله دیگری شما را با پمپهای زمینی آشنا میکنم.

قطعات پمپ سیرکولاسون کدامند

قطعات پمپ سیرکولاسیون از سه قسمت اصلی تشکیل شده اند: که شامل الکتروموتور، واسطه یا رابط ، کلگی (هوزینگ یا حلزونی) است .

کارشناسان مجموعه ما در زمینه تعمیر پمپ زمینی آماده ارائه خدمت اند.

الکتروموتور(دینام) پمپ موتورخانه

الکتروموتور پمپ شوفاژ همان تعریف الکتروموتور در صنعت میباشدکه با دستگاهی است که با استفاده از میدان مغناطیسی یک موتور یا هسته مرکزی را با قدرت مشخص نسبت به میدان مغناطیسی به گردش درمیاورد.
در پمپهای شوفاژغالباً الکتروموتورهایی با قدرت () جهت پمپهای s100() جهت پمپهای 2”hv() جهت پمپهای2”AA  ،()، و 1 اسب برای پمپهای A7  و A6 انتخاب میشوند.

واسطه پمپ موتورخانه شوفاژ

واسطه پمپ موتورخانه شوفاژ همانطور که مشخص است واسطه بین الکتروموتور و  حلزونی پمپ است. این واسطه که بر اساس قدرت و سایز پمپ در شکل ظاهر متغیر است قطعه بسیار حساس و کاربردی در پمپ شوفاژ است به این علت که از یک طرف توسط کوپلینگ به شفت الکتروموتور متصل میشود و از طرف دیگر که پروانه آن است که پس از اتصال بخ چدنی (حلزونی) در آب غوطه ور میشود و حتماً باید توسط سیل مکانیکی که در آن تعبیه شده است مانع خروج آب از سیستم لوله کشی شود. کیفیت واسطه و سیل آب بندی و شفت داخلی آن بسیار نیز حائز اهمیت است . از طرفی دیگر محفظه روغن داخل واسطه که وظیفه روان کردن شفت داخلی واسطه را دارد از دیگر دلایل اهمیت واسطه پمپ شوفاژ است.

چدنی یا حلزونی (هوزینگ)

این قسمت که در بین سرویسکاران و فروشندگان به نامهای مختلفی همچون : چدنی ، حلزونی، هوزینگ، آبگردون و … مشهور است از جنس چدن ساخته شده است که بر اساس نوع پمپ در سایز و شکل ظاهر متغیر است از دو طرف توسط پیچ و مهره و فلانچ مخصوص به خط لوله متصل میشود. قسمت جلوی آن یک قسمت تراشکاری شده است که محل نصب واسطه میباشد و شیار داخل آن توسط یک واشر و پیچ به واسطه آب بندی میشود. چدنی پمپ شوفاژ بسیار کم مصرف است و تا وقتی که آسیب فیزیکی نبیند یا از بین رفتن محل قلاویز پیچ ها به مشکل نخورد نیاز به تعویض ندارد.

کوپلینگ پمپ شوفاژ

کوپلینگ پمپ شوفاژ وظیفه کوپل کردن الکتروموتور و واسطه را دارد این کوپلینگ که معمولاً از جنس چدن یا آلمینیوم ساخته میشود به کمک فنرهای موجود در آن مانع انتقال لرزشهای احتمالی و موجود در الکتروموتور را هنگام کارکرد به لوله ها میشود البته که کوپلینگ های مختلفی در بازار موجود میباشد که در عکس ها مشخص است.

خصوصیات و ویژگیهای پمپ شوفاژ

اصطعلاک کم و عمر بالا ( در صورت روغن کاری منظم و به اندازه )
قابلیت تعویض یا تغیر قطعات که نیاز به تعویض کلیّ پمپ نباشد
موجود بودن کلیه قطعات و لوازم یدکی
آشنایی کلیه سرویسکاران و متخصصین با نصب تعمیر و سرویس پمپ شوفاژ
مصرف برق پائین به علت توان الکتریکی پائین
کم صدا بودن هنگام کارکرد
تنوع در سایز و ظرفیتهای گوناگون
در انواع تک فاز و سه فاز
تعداد تولیدکنندگان ایرانی در زمینه تولید پمپ شوفاژ
مجهز به سنسور حرارتی در راستای عدم سوختن الکتروموتور (در بعضی برندها)
قابل نصب و استفاده جهت سیستم هایی با محدوده دمایی بالا
تحمل فشار کاری تا 10بار

فاکتورهای مهم در انتخاب پمپ

در انتخاب ،خرید و استفاده از هر محصولی یک سری پارامترها باید در نظر گرفته شود ..
در انتخاب پمپ شوفاژ موتورخانه باید به نکات زیر توجه کرد
1- ارتفاع ساختمان و تعداد طبقات بالاتر از محل نصب پمپ
2- متراژ ساختمان
3- مسافت بین محل نصب پمپ تا محل نصب مبدل ها ( رادیاتور،فن کوئل ، هواساز و…)
4- سایز لوله های رفت و برگشت سرمایش و گرمایش
5- نوع و جنس لوله های سرمایش و گرمایش

مصارف و کاربردهای پمپ های سیرکولاسیون

فرآیند سیرکولاسیون به معنی چرخاندن یا گردش است و هدف از نصب و استفاده از پمپ های سیرکولاسون به گردش درآوردن آب گرم در سیستم های حرارت مرکزی یا سیستمهاس سرمایشی است .
به تعریف دیگر حرارت تولید شده توسط بویلرها یا سرمای تولید شده در چیلرهایی انتقال تبدبد توسط آب صورت میگیرد ، توسط پمپ های سیرکولاسون به مبدل هایی همچون رادیاتور ، حوله خشک کن ، هواسازو فن کوئل منتقل میشود.

استفاده از پمپهای سیرکولاسیون در زمینه های زیر کاربرد دارد :
در سیستم های حرارت مرکزی ساختمانهای مسکونی و صنعتی
در سیستم های سرمایشی ( چیلر آب خنک و هوا خنک)
در مزرعه های پرورش ماهی های تزئینی
در آزمایشگاه های صنعتی
در وان های شستشوی محصول در کارخانجات صنعتی
در سیستمهای آبکاری در کارخانجات آبکاری
و به طور کلی در هر مکان یا مصارفی نیاز به انتقال یک نوع سیال یا انواع خاص سیالات شیمیایی نیاز باشد پمپهای سیرکولاسیون میتوان نصب و استفاده شود .
ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در پکیج های دیواری و زمینی نیز پمپهای سیرکولاسیون نقش و وظیفه بسیار مهمی دارند ضمن آنکه در ساختمانهای مسکونی در سیستم لوله کشی برگشت آب مصرفی نیز پمپ سیرکوله قابل استفاده و نصب میباشد.

چه پمپ سیرکولاتوری را انتخاب کنیم

در بازار ایران شرکت های تولید کننده زیادی در حال تولید پمپ های سیرکولاسیون هستند و همگام  با تکنولوژی روز دنیا و با استفاده از دستگاههای پیشرفته محصولات با کیفیت بالایی را به بازار عرضه میکند که بزرگترین برند در بازار ایران محصولات بل اندگاست تهران و توان تهران هستند.
این درحالی است که مارک های اروپایی همچون گرانفوس داب، لوورا ، ویلو ،ابارا  و غیره نیز مشخص از بازار تأسیسات ایران را دارا هستند که از قیمتهای بالاتری نسبت به مبدل های مشابه ایرانی برخوردار هستند و غالباً از کیفیت بالاتری نیز برخوردار هستند امّا توصیه نگارنده این است که از محصولات و تولیدات شرکت های ایرانی و ساخته دست فرزندان زحمت کش ایران زمین خریداری و استفاده کنید.

نکات مهم در نصب و استفاده از پمپهای سیرکولاسیون موتورخانه

اگر در موتورخانه از منابع کوئل دار جهت تولید آب گرم استفاده میکنید حتماً از یک پمپ سیرکولاسون مجزا برای برای این منابع استفاده کنید در مورد مبدل های حرارتی صفحه ای و پوسته لوله نیز این مطب صادق است .
پمپ های سیرکولاسیون به صورت بدون واسطه (شفت مستقیم) نیز تولید میشود . در این پمپها قطعه واسطه حذف و یک قطعه چدنی مستقیماً الکتروموتور را به چدنی متصل میکند از ویژگیهای این پمپها میتوان به عدم نیاز به روغن کاری را اشاره کرد.
برای پمپ های سیرکوله نصب یک شیر بای پاس جهت مواقع ضروری و فصل تابستان اجباری و لازم است .
بهتر است که محل نصب پمپ همیشه پایین تر از سیستم لوله کشی باشد و به اصطلاح آب بر روی پمپ سوار باشد چون پمپ های سیرکوله دارای مکش منفی نیستند.
ترجیحاً در مسیر ورودی پمپ یک صافی برنجی جهت جلوگیری از ورود اجرامی غیر از آب تعبیه شود.
نصب شیر یکطرفه به منظور عدم بازگشت آب به پمپها پیشنهاد میشود.
لرزه گیر لاستیکی در بالا و پایین پمپها مانع انتقال لرزه های الکتروموتور به لوله ها میشود .
نصب شیرفلکه های کشویی در مسیر ورود و خروج پمپ جهت سرویس و تعمیر الزامی است.
نصب ترموستات های جداری باعث کاهش اصطحکاک و طول عمر پمپ میشود.

به پیشنهاد مهندسان و بزرگان صنعت تأسیسات نصب یک پمپ به صورت استندبای (زاپاس) در ساختمانهای بزرگ با قدرت و ظرفیت برابر الزامی است .
هنگام نصب حتما به فلش و جهت حک شده روی چدنی پمپ دقت کنید این فلش باید در مسیر درست و باتوجه به محل نصب روی لوله مکش یا دهش قرار بگیرد
در مورد محاسبه ظرفیت مورد نیاز پمپ  برای ساختمان حتماً یا متخصصین این امر مشورت کنید. عدم انتخاب صحیح پمپ باعث کاهش بهره وری سرمایش  و گرمایش در سیستمها میشود. همچنین انتخاب پمپ بیش از ظرفیت مورد نیاز نیز مشکلات دیگری به همراه دارد.
جهت کارشناسی و محاسبه پمپ سیرکولاسیون میتوانید به کارشناسان گروه خدماتی اوّل سرویس یا فروشگاه اینترنتی هوایش با شماره تفلن 73092-021 یا از طریق سایت havayesh.com  و Avalservise.com  اقدام کنید.

مجموعه اول سرویس با سال ها تجربه و ارائه بهترین کیفیت و مناسب ترین هزینه در زمینه نصب و تعمیر انواع پمپ آب توانسته است خدمات شایانی را برای مشتریان عزیز خود رقم بزند. شما می توانید با تماس با مجموعه از خدمات دیگر مانند تعمیرات و نصب موتورخانه شوفاژ بهره مند شوید.

4.3/5 - (11 امتیاز)